14 november Neurowetenschap uit het AMC

14 nov 2023.jpgvrijdag 17 november 2023

Een moeilijke naam voor een bijzonder interessante presentatie!

Tijdens ons Parkinson café Reeuwijk was er een bijzonder interessante presentatie over 'Vroege opsporing van Parkinson met nieuwe biomarkers', gebracht door Wilma D.J. van de Berg, neurowetenschapper, neuroanatoom. Ze doet ontzettend nauwkeuring en intensief, baanbrekend onderzoek bij de Afdeling Anatomie en Neurowetenschappen van het Amsterdam UMC. Janna van Wetering (één van haar promovendie) hielp bij de presentatie.

We kregen een inkijkje in de ProPark studie.

De presentatie ging over de onderzoeken, in meerdere universitair medische centra, die nu gaande zijn en waar Wilma van de Berg als wetenschapper bij betrokken is. Vanuit de Michael J. Fox Foundation was er begin dit jaar een doorbraak naar de ziekte van Parkinson en biomarkers, daar waar het team van Wilma van de Berg nu verder op aan het onderzoeken is. De stappen die nu gezet zijn geven de wetenschappers/onderzoekers een kans om vroegtijdig het begin van parkinson te herkennen en erop in te grijpen. Onderzoek blijft nodig. U heeft ongetwijfeld, met vele anderen, de ervaring dat u jarenlang "vage" klachten heeft en een verandering merkt in uw functioneren. Maar dat artsen er geen raad mee weten. Het blijkt steeds vaker dat de ziekte van Parkinson pas na jaren tobben gediagnostiseerd wordt. Het onderzoek in het AMC geeft steeds meer kennis over de oorzaken van de ziekte en de veranderingen in de hersenen.
De onderzoekers, die internationaal veel onderlinge ervaringen en kennis uitwisselen, zijn nog op zoek naar proefpersonen. Mensen zowel MET als ZONDER de ziekte van Parkinson.
kijk hiervoor in de bijlagen bij dit verslag.
Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
231114 Vroege opsporing van Parkinson.pdf4,5 MBapplication/pdfdownload

« Ga terug naar de homepage van Parkinson Café Reeuwijk

Logo Parkinson_CAFE_300

Dienstencentrum 'De Spil'
Poelruit 12
2811 SX Reewijk

Informatie bij de contactpersoon van Parkinsoncafé Reeuwijk (Groene Hart):

Nel van Doesburg - tel. 0348-6881 38
E-mail: info@parkinsoncafereeuwijk.nl

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.