Viering 10-jarig jubileum

Feestavond 12-12-23.6.jpgdonderdag 14 december 2023

Op dinsdag 12 december 2023 was er in de namiddag en vroege avond een zeer gezellige viering van ons jubileum in Reeuwijk

Het Parkinsocafé in Reeuwijk vierde op dinsdagmiddag en -avond 12 december haar 10-jarig bestaan met een stamppotbuffet en een monoloog.

Bas Bloem

Tussen half vijf en vijf uur werden alle gasten ontvangen en direct doorgeleid naar de grote zaal in De Spil, waar een enorm lange rij tafels gedekt klaarstond voor ruim 60 aangemelde gasten.

Na een welkom en uitleg over de bijeenkomst door voorzitter Eke Vos werd getoost op de afgelopen periode, maar zeker ook op de komende jaren, waarin de werkgroep de maandelijkse vonden weer zal proberen te organiseren.

Na deze start werden de aanwezigen via een vlog toegesproken door de bekende hoogleraar Bas Bloem; toponderzoeker aan de Universiteit van Nijmegen (Radbout) en baanbreker voor ontwikkelingen op het gebied van de Ziekte van Parkinson. Hij memoreerde het ontstaan en sprak zijn waardering uit voor de organisatie over zoveel jaar.

Hé Mr Parkinson

Na de vlog werd een stampportbuffet [1] gepresenteerd waarbij voor elk wat wils te kiezen was. Boerenkool, zuurkool, andijviestamppot en “hutspot”. Versierd met gebakken spekjes, gebakken uitjes, gehakballetjes en rookworst. Voor de liefhebbers verse appelmoes toe.

Na het afruimen van de tafels vond er een complete herinrichting van de zaak plaats om allemaal goed zicht te hebben op het podium dat naast de rode vleugel was opgebouwd.

Voor de monoloog Hé Mr. Parkinson, door Edward Augusteijn. Hij vertelt zijn verhaal en wat de impact is van een leven met de ziekte van Parkinson. Mede dankzij Eltjo Herder (stemacteur) en Frank Sinnema (technicus) een zeer indrukwekkende, maar zeker voor velen herkenbare presentatie.

“Lodewijk van Haaften” heeft een paar jaar geleden de diagnose Parkinson gekregen. Zijn drukke baan, als interimmanager en coach, heeft hij voortijdig moeten opgeven. In veel opzichten is hij afhankelijk van de zorg van zijn naasten en daar heeft hij soms moeite mee.
Maar op het einde van de monoloog komt de ‘Hopamine’ terug bij Lodewijk en kijkt hij positief naar de ingrijpende ziekte van Parkinson. Belangrijke les is om te kijken wat je nog wél kan en hier positiviteit en veerkracht uit te putten.

De avond werd afgesloten met een ronde koffie of thee met iets lekkers (zoets) waarbij tijd was voor een aantal vragen over de monoloog. Veel aanwezigen waren er stil van. Ook voor de aanwezige partners en/of mantelzorgers was veel ervan herkenbaar. Dat maakte indruk, maar gaf ook kracht. “De Ziekte van Parkinson heb je niet alleen” is een thema van diverse boeken en dat bleek ook deze avond weer.

Er werden twee boeken van de hand van Bas Bloem verloot onder de aanwezigen.

Mede dankzij diverse sponsoren, waaronder de gemeente Bodegraven-Reeuwijk en de Landelijke Parkinson Vereniging, werd deze jubileumviering een groot succes!

2024

Het programma voor de eerste helft van 2024 is al klaar. Met elke tweede dinsdagavond van de maand een interessante lezing

[1] Van fairtrade Cateraar Keep Smiling

« Ga terug naar de homepage van Parkinson Café Reeuwijk

Logo Parkinson_CAFE_300

Dienstencentrum 'De Spil'
Poelruit 12
2811 SX Reewijk

Informatie bij de contactpersoon van Parkinsoncafé Reeuwijk (Groene Hart):

Nel van Doesburg - tel. 0348-6881 38
E-mail: info@parkinsoncafereeuwijk.nl

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.