10 oktober2023 Parkinson(isme) en rijvaardigheid

CBR okt 2023.jpgzondag 15 oktober 2023

Een boeiende en leerzame avond!

We hadden een zeer boeiende en interessante presentatie over 'Ziekte van Parkinson en Rijgeschiktheid' in ons Parkinson café Reeuwijk.Spreker was de 'Deskundige Praktijk Rijden' (DPR) Jeanette Holm van het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR).

Jeanette gaf uitleg over de procedure van A tot Z.
Aan bod kwamen:
Het advies om direct na de definitieve diagnose de gezondheidsverklaring, het liefste online, in te dienen;
Nadat je de uitnodiging van de arts van het CBR gekregen hebt, een afspraak te maken bij een onafhankelijke neuroloog. (Mag ook bij je eigen neuroloog, maar vaak willen deze dit niet omdat je een vertrouwensband hebt opgebouwd met hen  en een "boodschap" soms lastig kan zijn);
Hierna moet de de rijtest ingepland worden. Dit kan op diverse locaties. Jeanette gaf ons voorbeelden van de adviezen die zij en haar collega's ons geven na de rijtest.
Ook andere nuttige informatie kwam aan bod. Je rijdt in je eigen auto en neem vooral die mee! Kom niet in de auto van ene partner, omdat je die ook wel eens gebruikt. Op zich geen probleem, maar rijden in en schakelauto of automaat geeft wel een aantekening na het rijden. Dat kan verkeerd uitvallen en nodeloos beperkingen opleveren.
TIP VAN JEANETTE:
Zijn er andere Parkinson café's die dit ook een interessant onderwerp vinden, stuur mij dan een mail zodat ik u in contact kan brengen met Jeanette Holm van het CBR,

« Ga terug naar de homepage van Parkinson Café Reeuwijk

Logo Parkinson_CAFE_300

Dienstencentrum 'De Spil'
Poelruit 12
2811 SX Reewijk

Informatie bij de contactpersoon van Parkinsoncafé Reeuwijk (Groene Hart):

Nel van Doesburg - tel. 0348-6881 38
E-mail: info@parkinsoncafereeuwijk.nl

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.