Verslag Parkinson Café Lelystad 2 okt. 2023

Logopedie bij de ziekte van Parkinson

Verslag 2 okt. 2023 Presentatie “Logopedie bij de ziekte van Parkinson”

Er waren ruim 50 aanwezigen. De sprekers waren Marleen van Roosmaelen (logopediste bij Logopedie Flevoland) en Annabel Woortman (logopediste bij Coloriet).

Voor de presentatie waren er diverse mededelingen.
Albert kaartte de beweegkaart aan die vervolgens door George uitgedeeld werden. Verder adviseerde Albert het programma van Zembla van donderdag 28 september terug te kijken (over het gebruik van pesticiden dat de ziekte van Parkinson kan veroorzaken).
Sonja kaartte de Michael Fox-training aan en vroeg of er nog mensen waren die de enquête over eventueel toekomstige onderwerpen bij het Parkinsoncafé konden invullen.
George gaf een toelichting op de eerstvolgende PEPP-training waar mensen zich nog voor konden inschrijven.

Doordat het wat lang duurde voordat de PowerPointpresentatie kon beginnen (vanwege wat problemen met geluid) werd de presentatie wat ingekort. Van de bijgevoegde presentatie is dus een deel niet behandeld door de logopedisten.
Wat wel heel interessant was, was het beantwoorden van de stellingen met waar (groene kaart omhooghouden) en niet waar (oranje kaart omhooghouden). Als je twijfelde stak je beide kaarten omhoog. De logopedisten vroegen meteen waarom je dacht dat iets waar of niet waar was en de reacties waren soms ontwapenend.
Ik geef hier een korte samenvatting van de presentatie waarbij de PowerPoint meer informatie geeft.
63.500 patiënten met Parkinson in Nederland. 10.000.000 wereldwijd. Waarschijnlijke oorzaak: blootstelling aan pesticiden.
Wanneer heb je logopedie nodig? Bijvoorbeeld bij binnensmonds spreken. Logopedie kan je helpen de spraak te verbeteren.
Verslikken? Twijfel je? Toch maar langsgaan bij de logopedist. Een oplossing kan ook zijn drinken verdikken en eten aanpassen. Een droge mond kun je krijgen door bijwerking van medicijnen. Niet op woorden komen normaal verschijnsel bij ouder worden? Bij de ziekte van Parkinson komt het vaker voor. Logopedie wordt vergoed vanuit de basisverzekering (na aftrek eigen risico).

Nogmaals: veel meer informatie is op de PowerPoint te vinden, maar door tijdgebrek kwam niet alles aan bod en hopelijk kunt u de filmpjes (met geluid openen).

Albert reikte de logopedisten na afloop een cadeaubon uit en dankte hen voor de uiterst nuttige bijeenkomst.

Foto’s van deze middag staan op de website bij foto's 2023  http://www.parkinsoncafelelystad.nl/

Fotofilmpje via Youtube staat ook op de website bij foto's 2023  http://www.parkinsoncafelelystad.nl/

Powerpoint downloaden: www.parkinsoncafelelystad.nl/Powerpoint.pptm

« Ga terug naar Parkinson Café Lelystad

Logo Parkinson_CAFE_300

Hanzeborg
Koningsbergenstraat 201-A
8232 DC Lelystad

E-mail: info@parkinsoncafelelystad.nl

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.