Verslag van het Parkinson Café in Vitalis Peppelrode 13 september 2018

verslag2.jpg

Con Holzscherer heet de deelnemers aan het Parkinson Café en de spreekster van vandaag welkom.

Presentatie

De presentatie van vandaag wordt gegeven door Kim  Rijkelijkhuizen, Parkinson verpleegkundige aan het Maxima Medisch Centrum te Veldhoven.  Het gaat vandaag over de Duodopapomp en de APD morfinepomp.

Er wordt uitgelegd wanneer een Parkinson patiënt in aanmerking komt voor een Duodopapomp. Dat is wanneer er veel fluctuaties en off-momenten voorkomen bij medicijngebruik. Dat is ook wanneer er meer dan 5 pilmomenten op een dag zijn en wanneer er te veel bijwerkingen optreden bij medicijngebruik.

Er wordt uitgelegd hoe de pomp wordt aangelegd.

De patiënt komt voor een ziekenhuisopname van een week en er wordt eerst een proef gedaan met een sonde via de neus. Daarna wordt de pomp via de navel en de maag naar de twaalf vingerige darm geleid. Er wordt uitleg gegeven over de bijwerkingen en over de standen van de pomp. Als de patiënt naar huis kan moet er thuiszorg worden geregeld.

De APD morfine kan toegediend worden d.m.v. een pen of een pomp. Ook deze wordt tijdens een ziekenhuisopname ingesteld.

Na de pauze wordt er de mogelijkheid geboden om in groepjes met elkaar te praten over het hebben van een dergelijke pomp. De spreekster heeft verschillenden van haar patiënten uitgenodigd om over hun ervaringen met de pomp te komen praten. Ook zijn er verschillende stagiaires aanwezig ter ondersteuning van de discussies. Er volgen levendige gesprekken. Hierna wordt de middag afgesloten.

Logo Parkinson_CAFE_300

Ds. Th. Fliednerstraat 5
5631 BM Eindhoven

Mail: info@parkinsoncafeeindhoven.nl

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.