Verslag van het Parkinson Café in Vitalis Peppelrode 9 augustus 2018

verslag2.jpg

Con Holzscherer heet de deelnemers aan het Parkinson Café en de spreekster van vandaag welkom.

Presentatie

De presentatie van vandaag wordt gegegeven door Dr. Angelique Pijpers, neuroloog en somnoloog aan het Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaege te Heeze.

Haar inleiding gaat over slaapstoornissen bij de ziekte van Parkinson en wat kun je er zelf aan doen. 70% van de mensen met Parkinson heeft problemen met slapen. Oorzaak zijn zowel motorische als niet-motorische problemen.

Wat verstoort de slaap bij Parkinson? Dat kunnen beschadigingen aan het brein zijn, het niet goed kunnen bewegen door de ziekte zelf en/of medicatie.  De kwaliteit van leven neemt af door het niet uitgerust zijn.

De spreekster geeft tips over wat je zelf eventueel kunt doen. Dat is vooral het bespreekbaar maken van het probleem waardoor men her- en erkenning krijgt. Voorlichting over het slaap- en waakgedrag is belangrijk. Er bestaat ook een goed uitgebalanceerd programma voor beweging: ‘Exercise for People with Parkinson’ dat slapen verbetert.

De spreekster beveelt gedragstherapie aan voor beter slapen wat te verkiezen is boven slaaptabletjes.

De conclusie is dat slaapproblemen een negatieve invloed hebben op zowel patiënt als mantelzorger. Een adequate diagnose is daarom essentieel en moet bij voorkeur gedaan worden in een goed slaapcentrum.

Na de pauze gaat de spreekster in op vragen die gesteld zijn en tips van ervaringsdeskundigen.

Logo Parkinson_CAFE_300

Ds. Th. Fliednerstraat 5
5631 BM Eindhoven

Mail: info@parkinsoncafeeindhoven.nl

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.