Een onderzoek naar de veiligheid en effecten van nieuw middel voor de behandeling van de ziekte van Parkinson. Helpt u mee?

3 juli 2024

Het Centre for Human Drug Research (CHDR) in Leiden doet onderzoek naar een mogelijk nieuw middel voor de behandeling van de ziekte van Parkinson. De huidige behandeling van de ziekte van Parkinson onderdrukt sommige symptomen, maar vertraagt de verergering van de ziekte niet.

Uit eerder onderzoek is gebleken dat ongeveer 15% van de mensen met de ziekte van Parkinson een verandering heeft in het DNA, specifiek in het GBA1 gen. Het GBA1 gen zorgt ervoor dat een stofje genaamd GCase wordt aangemaakt. GCase helpt bij het afbreken van afvalstoffen in onze zenuwcellen. Door een verandering in het GBA1 gen werkt GCase minder goed en worden afvalstoffen minder goed afgebroken. Dit kan leiden tot schade in de zenuwcellen en bijdragen aan het ontwikkelen van de ziekte van Parkinson.

Wat is het doel van het onderzoek?

Het doel van deze studie is om te onderzoeken hoe veilig het onderzoeksmiddel VQ-101 is. Daarnaast kijken we hoe het middel wordt opgenomen en verwerkt in het lichaam. Het onderzoeksmiddel activeert het stofje GCase, waardoor naar verwachting afvalstoffen in de zenuwcellen beter kunnen worden opgeruimd. Op deze manier hopen we de schade door het opstapelen van afvalstoffen te beperken, en zo de achteruitgang van de ziekte van Parkinson te remmen.
Het onderzoeksmiddel is al onderzocht in gezonde vrijwilligers. Tijdens deze onderzoeken zijn er geen bijzonderheden opgetreden: het middel is veilig genoeg om te onderzoeken in mensen met de ziekte van Parkinson.

Wie kunnen deelnemen?

Voor dit onderzoek zijn wij op zoek naar mannen en vrouwen tussen de 40 en 80 jaar met de ziekte van Parkinson. We zoeken mensen bij wie het bekend is of er wel of niet een verandering in het GBA1 gen is. Als dit nog niet bekend is, zal dit voorafgaand aan het onderzoek worden bepaald.
Uw medicatie kunt u stabiel blijven gebruiken tijdens het onderzoek.

Wat wordt er van u verwacht?

Voorafgaand aan het onderzoek zal een medische keuring plaatsvinden. Deelname aan het onderzoek duurt in totaal ongeveer 15 weken. U verblijft daarvan 10 dagen (waarvan ten minste 4 nachten) op het CHDR, verdeeld over meerdere bezoeken. Het studieschema ziet er als volgt uit:

• Verblijf van 4 dagen en 3 nachten
  • Drie bezoeken van ± 4 uur
  • Verblijf van 2 dagen en 1 nacht
  • Nakeuring van ± 2 uur

Tijdens het onderzoek neemt u het onderzoeksmiddel voor 28 dagen eenmaal daags in. Er wordt twee keer een ruggenprik (lumbaalpunctie) uitgevoerd om de concentratie van het onderzoeksmiddel in het hersenvocht te meten. Een ruggenprik wordt bij het CHDR uitgevoerd door ervaren artsen.

De laatste onderzoeksgroep start naar verwachting in januari 2025.

Voor deelname ontvangt u een vergoeding van €3.615,-.

Interesse in deelname?

Heeft u interesse in deelname of wilt u meer informatie? Kijk dan op www.Proefpersoon.nl/Parkinson.

Deelname is altijd geheel vrijwillig. Voordat u besluit om deel te nemen, ontvangt u eerst uitgebreide informatie. Heeft u naar aanleiding van deze oproep nog vragen? Dan staan wij u graag te woord. Wij zijn bereikbaar via parkinson@chdr.nl of telefonisch via 071-524 64 64 (op werkdagen van 08:00 tot 17:00 uur).