Berichten over Medicijnen: nieuws

1. Promotie Eva Thijssen: Clinical pharmacology studies investigating novel formulations of dopaminergic drugs

Woesndag 12 juni 2024 verdedigt Eva Thijssen het proefschrift: "Clinical pharmacology studies investigating novel formulations of dopaminergic drugs".

Toon volledig bericht

2. Een diabetesmedicijn bij vroege parkinson, een goed idee?

Er is de laatste tijd veel te doen over een nieuwe generatie diabetesmedicijnen, de zogenaamde GLP-1 receptor agonisten (zie kader). De meeste publiciteit gaat naar de toepassing om overgewicht en obesitas te bestrijden. Maar, en daar gaat het hier over, mogelijk hebben deze middelen ook een toepassing bij de ziekte van Parkinson.

Toon volledig bericht

3. Op weg naar een medicijn dat parkinson afremt? (vervolg)

Er bestaan momenteel nog geen geneesmiddelen, die de ziekte van Parkinson of sommige parkinsonismen kunnen afremmen of stoppen. Toch wordt er al meer dan 20 jaar onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van dergelijke middelen. Al eerder berichtten wij over onderzoek naar mogelijke nieuwe medicijnen tegen parkinson. Het hier beschreven onderzoek is een vervolg op deze eerdere studies.

Toon volledig bericht

4. Brief van Patiëntenfederatie Nederland aan commissie VWS over debat hulp- en geneesmiddelenbeleid

Op 30 mei debatteert de vaste Kamercommissie van VWS over Hulp- en Geneesmiddelenbeleid. Patiënten moeten kunnen rekenen op tijdige beschikbaarheid van geneesmiddelen en passende hulpmiddelen(zorg). Om medische fouten te voorkomen is het essentieel dat medicatiegegevens snel beter uitgewisseld kunnen worden. Patiëntenfederatie Nederland geeft in een brief belangrijke verbeterpunten mee.

5. Apothekers zijn één werknemer fulltime kwijt aan oplossen medicijntekort

Apotheken en ziekenhuisapotheken waren vorig jaar ongeveer 220 miljoen euro kwijt aan personeelskosten om medicijnentekorten op te lossen. Dat blijkt uit een peiling van beroeps- en brancheorganisatie KNMP. Concreet betekent dat miljoenenbedrag dat een gemiddelde apotheek in ons land één apothekersassistent fulltime kwijt is aan het aanpakken van de tekorten.

6. Ruim helft van medicijngebruikers heeft last van medicijntekorten

Meer dan de helft (53%) van de medicijngebruikers in Nederland heeft het afgelopen halfjaar last gehad van medicijntekorten en het probleem neemt toe. Dat blijkt uit een peiling van Patiëntenfederatie Nederland onder meer dan 7000 patiënten uit haar achterban. Patiënten ervaren hier vaak hele nare gevolgen door.

7. Onderhuidse toediening van levodopa

Er zijn verschillende geavanceerde therapieën waarmee hinderlijke on-off schommelingen beperkt kunnen worden. Daar is sinds kort een nieuwe methode bij gekomen: levodopapomp met toediening via de huid. De werkgroep wetenschapsnieuws maakte een samenvatting van een overzichtsartikel waarin deze onderhuidse toediening van levodopa uitgebreid beschreven wordt.

Toon volledig bericht

8. Deelnemers gezocht voor het LUMA-onderzoek naar de veiligheid en werkzaamheid van een nieuw middel bij mensen die parkinson in de vroege fase hebben

Onderzoekers van het Radboudumc zoeken mensen die deel willen nemen aan het LUMA-onderzoek. Hierbij wordt onderzocht hoe veilig en werkzaam het nieuwe middel BIIB122 is voor de behandeling van deelnemers met de vroege fase van de ziekte van Parkinson.

9. Test vragenlijsten over bijwerkingen

Wilt u een verschil maken in de toekomst van Parkinsonzorg? Help dan mee met het opzetten van een onderzoek naar bijwerkingen!

Bijwerkingencentrum Lareb is een onderzoek gestart naar bijwerkingen bij mensen met een langdurige ziekte. Dit onderzoek heet de Bijwerkingmonitor.

10. Symmetrel weer leverbaar vanaf 6 mei 2024

Sinds eind 2023 is er een leveringsprobleem van het parkinsonmedicijn Symmetrel (amantadine). Op deze pagina houden wij u op de hoogte van ontwikkelingen die er gaande zijn voor wat betreft dit tekort. Update 30 april 2024: het medicijn is weer leverbaar vanaf week 19 (6 mei t/m 10 mei).