Parkinsoncafé dinsdagavond 14 mei 2019

vrijdag 31 mei 2019

Aan de orde kwam het Levenstestament. Bijzonder nuttige informatie.

Notaris Ter Wal uit Bodegraven was de spreker van vanavond.
De notaris was een laagdrempelige persoon, daarom werden er tijdens  en ook na de lezing veel vragen gesteld.
Hij wist de zaken helder en duidelijk uit te leggen. Punten die hij besprak waren bv. :
Het verschil tussen het "gewone" testament dat geopend wordt na het overlijden en uitgevoerd moet worden zoals opgesteld.
Een levenstestament gaat over gevolmachtigden.  Je kiest dan een persoon of meerdere personen uit die, wanneer je zelf geen beslissingen meer kunt nemen, de zaken van je overneemt. Dat kan tijdelijk, maar dat kan ook tot aan het einde van je leven.
Er kwamen vragen aan de orde zoals:
- Denk vooral eerst goed na welke zaken je op wil laten nemen in een levenstestament.
- Wanneer wordt een levenstestament opgesteld?
- Wanneer ben ik niet meer in staat om zelf mijn zaken te regelen?
- Wat is een gevolmachtigde, een curator, een bewindvoerder, een mentor?
- Zijn deze mensen aan speciale wettelijke regels gebonden?
- Hoe werken de zaken als ik in een verpleeghuis terecht kom? Denk dan aan het zorgplan wat daar wordt opgesteld.
- Vragen rondom reanimatie en euthanasie. Laat dit bij de huisarts en in het zorgplan vastleggen.
Advies van de notaris is: Denk over deze dingen na en laat het in een levenstestament vastleggen. Anders bestaat de kans dat er meerdere mensen over je gaan beslissen en.... een onderlinge verdeeldheid komt om de hoek.
Wil je een informatief gesprek met een notaris dan is het eerste half uur gratis.

« Ga terug naar de homepage van Parkinson Café Reeuwijk

Logo Parkinson_CAFE_300

Dienstencentrum 'De Spil'
Poelruit 12
2811 SX Reewijk

Informatie bij de contactpersoon van Parkinsoncafé Reeuwijk (Groene Hart):

Nel van Doesburg - tel. 0348-6881 38
E-mail: info@parkinsoncafereeuwijk.nl

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.