Parkinson en muziek

woensdag 22 juni 2022

Maandag 13 juni 2022   Parkinson café Purmerend

Parkinson en muziek

Agnes Kauffman is zangcoach en dirigente. Ze vertelt de aanwezigen wat voor invloed muziek en zingen op je brein en je lichaam heeft, ook voor mensen met de ziekte van Parkinson.

Ze heeft haar koor “FFsleutelen” meegenomen.

Foto 1

Agnes geeft een PowerPoint presentatie waarmee ze laat zien welke organen vanuit de hersencellen door muziek beïnvloed worden. Tussendoor brengt het koor  mooie liederen ten gehore.

Foto 2

De middag begint met samen zingen. De kanon Vader Jacob kent iedereen,. Het is even wennen voor de aanwezigen maar de sfeer zit er meteen goed in. Later op de middag wordt er een tekstblaadje uitgedeeld van “Äan de Amsterdamse grachten” en “Tulpen uit Amsterdam”. Iedereen wordt uitgenodigd om mee te zingen.

Meezingen met de radio, zingen onder de douche, of zingen bij een koor. Het maakt niet uit waar of hoe u zingt, u knapt er altijd van op. Het is goed voor uw brein, voor uw lijf en voor uw humeur.

foto 3

Ik kan niet zingen, denkt u misschien. Maar dat is maar heel zelden waar. De meeste mensen kunnen best zingen of ze kunnen het met wat oefening leren. Natuurlijk is er verschil in stemgeluid en klinkt de ene zanger mooier dan de ander. Maar gewoon zingen, voor jezelf of samen met anderen, kan iedereen. En er is reden genoeg om het regelmatig te doen.

Door te zingen kun je goed ontspannen. Zingen geeft meer energie!  Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat muziek een unieke bijdrage levert aan de emotionele ontwikkeling van het brein en dat heeft een positief effect op ons sociale inlevingsvermogen. Zingen zou ook het concentratievermogen vergroten.

In je hele lijf zijn effecten te merken; van het verstevigen van spiergebieden, tot het verhogen van je weerstand, tot het aanmaken van hormonen waar je prettig door voelt zoals endorfine en oxytocine.”

“Prof. Dr. Erik Scherder, hoogleraar klinische psychologie aan de VU Amsterdam erkent de positieve effecten van zingen op ons brein. In een minicollege van Omroep Max gaat hij hier uitgebreid op in. Eén van de dingen die hij uitlegt is dat zingen stress vermindert.”

‘Doet zingen ook iets in de hersenen? Nou en of!’  zegt Erik Scherder

Als u zingt, moet uw brein hard aan het werk. U moet uw geheugen gebruiken voor de juiste tekst, u moet goed luisteren naar de muziek en u moet de goede toon vinden. Muziek is goed voor de verbindingen tussen verschillende hersengebieden, zegt neuropsycholoog Erik Scherder. De bloeddruk daalt en de ademhaling verbetert als u luistert naar uw favoriete muziek. Dat is goed tegen stress en dat is weer gunstig voor het deel van de hersenen dat de werking van het geheugen bepaalt.

Het was een leerzame, gezellige en vrolijke middag.

De vorige bijeenkomt heeft Anneke Taylor aangegeven te zullen stoppen als coördinator van het Parkinson café. Er is inmiddels een nieuwe coördinator gevonden. Dat is Margreet Westra.

Margreet stelt zich voor aan de aanwezigen.

Anneke wordt bedankt door de penningmeester en ontvangt een bos bloemen en een boekenbon

foto 5                       foto 4

Klik hieronder voor verslag koor-ffsleutelen

Verslag koor

« Ga terug naar Parkinson Café Purmerend

Logo Parkinson_CAFE_300

Zorgcirkel locatie Novawhere
Zaal Het Binnenhof
Prof. Mr. P.J. Oudlaan 1
1444 HT Purmerend

E-mail: info@parkinsoncafepurmerend.nl

Facebookpagina Parkinson Café Purmerend
Coördinatoren:

Coördinatoren: Margreet Westra 06-14223409 en Frank Visser 06-53674481

Margreet Westra Coördinator
Frank Visser: Penningmeester
Vacature lid activiteiten team

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.