Wat er komen gaat in 2022

woensdag 08 juni 2022

Parkinson Café bijeenkomst 12 september 2022.
Medicijnen en Parkinson.

Spreker Dr. Ed van Zwieten (60-jaar)  is hersenonderzoeker van origine en zelf sinds 3 jaar gediagnosticeerd met Parkinson.Hij heeft in zijn academische leven gewerkt bij het toenmalige Nederlands Instituut voor Hersenonderzoek in Amsterdam (nu het Nederlands Herseninstituut) onder leiding van Prof. Dick Swaab.

Hij is een van de grondleggers geweest van de Nederlandse Hersenbank, een organisatie die hersenweefsel verzameld van donoren die zich vrijwillig hebben opgegeven voor hersenobductie na hun overlijden, om zo wetenschappelijk onderzoek mogelijk te maken aan humaan hersenweefsel.Zo zijn hersenen van o.a. Alzheimer-, MS- en Parkinsonpatiënten ter beschikking gekomen van onderzoekers van over de hele wereld en hebben aan de basis gestaan van veel wetenschappelijke literatuur.

Ed verteld dat hij tijdens een hersenobductie met het blote oog kan zien of een persoon aan Parkinson heeft geleden. Dan is de zogenaamde substantia nigra, de zwarte kern, niet meer goed zichtbaar. Het is natuurlijk ook frappant (of juist niet) dat hij, die veel onderzoek naar neurodegeneratieve ziekten heeft gedaan, ook aan een neurodegeneratieve ziekte is komen te lijden.

Na zijn academische loopbaan heeft hij ruim 25 jaar in de farmaceutisch industrie gewerkt en heeft medicijnen helpen ontwikkelen tegen bijvoorbeeld hepatitis C, prostaatkanker en tevens vaccins tegen diverse ziektebeelden. Hij heeft de laatste 8 jaar een eigen bedrijf in Weesp gehad wat grondstoffen maakte voor de farmaceutische industrie en waar ook nog wetenschappelijk onderzoek werd gedaan naar een techniek wat medicijnen die normaal gesproken per infuus moesten worden toegediend, in pil-vorm of capsule zou kunnen worden toegediend.

Tijdens dit Parkinson Café zal Ed van Zwieten een overzicht geven van bestaande Parkinson medicatie en hopelijk ook van mogelijke nieuwe ontwikkelingen in dit veld.

« Ga terug naar Parkinson Café Purmerend

Logo Parkinson_CAFE_300

Zorgcirkel locatie Novawhere
Zaal Het Binnenhof
Prof. Mr. P.J. Oudlaan 1
1444 HT Purmerend

E-mail: info@parkinsoncafepurmerend.nl

Facebookpagina Parkinson Café Purmerend
Coördinatoren:

Coördinatoren: Margreet Westra 06-14223409 en Frank Visser 06-53674481

Margreet Westra Coördinator
Frank Visser: Penningmeester
Vacature lid activiteiten team

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.