Verslag Parkinsoncafé Rotterdam/ Spijkenisse 31 juli 2024

dinsdag 06 augustus 2024 20:30

Veranderen en Parkinson

Op 31 juli ’24 was het onderwerp in het P-café Rotterdam e.o. : “Veranderen wat je kan en wil” en de vraag “Waarom zou je streven naar verandering?

Rob Zeijger, logopedist en inhoudelijk behandel coördinator bij de Zellingen, gaf een inleiding over het onderwerp hoe we de situatie met Parkinson ervaren, en hoe we al of niet iets aan die ‘situatie (van ervaren) van Parkinson’ kunnen en willen veranderen, en ging daarover met de aanwezigen in gesprek.
Er waren een 35-tal deelnemers.

Het onderwerp is afgeleid uit de ACT-therapie (acceptance en commitment therapie) dat therapeuten binnen Parkinsonnet o.a. hanteren; hierbij leer je onderscheid maken tussen wat je wel of niet veranderen kan/wil.
Rob legde een zestal sleutelbegrippen uit (ondersteund met uitspraken en plaatjes) binnen het zogenaamde ‘Hexaflex model; zes sleutelbegrippen die samen kunnen leiden tot een toename van ‘Psychologische Flexibiliteit’. Die begrippen zijn:
Acceptatie: de bereidheid je open te stellen; Je situatie erkennen (zonder er in te berusten); de situatie laten zijn zonder oordeel;
Defusie: met een afstand kijken naar je denken; je niet zomaar in een emotie mee laten gaan; bezien waar wel/geen invloed mogelijk is; een ‘middenpositie’ innemen (kunnen observeren; niet onnodig trekken of duwen in een situatie).
Hier en nu: kontakt maken met het huidige moment; dat erkennen; en bijvoorbeeld mindfulness als hulpmiddel; je niet verliezen in alleen het verleden of de toekomst;
Je zelf als context: alles in het leven verandert; er gebeurt van alles; je gedachtewereld is voortdurend actief; … je ‘observerende zelf’ kan dat allemaal opmerken;
Je waarden: je waarden zijn je innerlijk kompas; proberen bewust te zijn wat echt belangrijk is in het leven, en vanuit welke waarden je handelt of wil handelen;
Toegewijd handelen: en welke zijn je doelen (geleid door je waarden); en hoe leg je tevens de lat op een haalbare hoogte; en ook hoe je om kunt gaan met je beperkingen;

Na de pauze werden er met de aanwezigen door Rob ervaringen uitgewisseld over:
- doelen (stellen in het leven); en hobby’s invullen;
- verdriet leren ervaren en veerkracht;
- mindfulness (5’ oefening gedaan in het omgaan met de ademhaling en met gedachten);
- een waardenoverzicht (schema) besproken en uitgewisseld over het toegewijd handelen (welke waarden zet je in; en hoe hanteer je een reëel vertrouwen dat je inzet lukt);
- hoe bewaak je tussen partners de (haalbaarheid van) autonomie van de P patiënt (pak de autonomie die je kan nemen!) en hoe stem je af over hulp vragen en hulp toestaan.
Het was een inspirerende middag! Bedankt Rob.

« Ga terug naar Parkinson Café Rotterdam

Logo Parkinson_CAFE_300

Spijkenisse Medisch Centrum
Ruwaard van Puttenweg 500
3201 GZ Spijkenisse

E-mail: info@parkinsoncaferotterdam.nl

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.