Parkinson Café bijeenkomst september 2022

zaterdag 17 september 2022

ParkinsonCafé 12 september

Deze middag mochten wij 32 bezoekers welkom heten.

Bij ons te gast is dr Ed van Zwieten, neurobioloog. Hij heeft gewerkt bij het Nederlands Herseninstituut onder leiding van Prof. Dick Swaab en is een van de grondleggers geweest van de Nederlandse Hersenbank, een organisatie die hersenweefsel verzameld van donoren. 3 jaar geleden kreeg van Zwieten zelf de diagnose de ziekte van Parkinson.

Hij deelde deze middag dus niet alleen zijn wetenschappelijke kennis met ons, maar ook zijn persoonlijke ervaringen. Het is duidelijk dat dit voor velen onder ons iets positiefs toevoegt, zeker bij het beantwoorden van onze vragen.

De heer van Zwieten vertelt uitgebreid over de soorten medicatie en behandelingen.

Hij legt onder meer uit hoe de stof L-dopa via de darmwand in het bloed terecht komt om vervolgens in de hersenen omgezet te worden in de stof Dopamine.

Hij adviseert om bij de diagnose ziekte van Parkinson altijd om een scan te vragen om de diagnose te bevestigen.

De heer van Zwieten benadrukt tijdens zijn betoog het belang van dagelijks bewegen en gezonde voeding om onze lichamelijke conditie zo optimaal mogelijk te houden.

Tip uit de zaal: Cultuurhuis Wherelant start op maandag 19 september met de cursus Dans voor Twee. Dit is een cursus voor senioren met dementie en/of Parkinson waarbij men samen met een partner, familielid of vriend(in) kan genieten van bewegen op muziek.

Als je hersendonor wilt worden, moet je een apart codicil aanvragen.

De Hersenbank is niet alleen geïnteresseerd in hersenen van mensen met een neurologische aandoening zoals de ziekte van Parkinson, maar zijn ook altijd op zoek naar “controle”donoren, dus “gezonde” hersenen.

De hr van Zwieten geeft naar aanleiding van het hersencodicil de tip dat er op 1 oktober in De Stoomhal in Wormer een informatiemiddag is over wilsverklaringen door de NVVE.

U kunt kiezen uit twee tijdstippen (14.00 uur of 15.30 uur).

In de pauze trekt de heer van ZwieteN 3 lootjes, waarna de prijzen aan de winnaars worden overhandigd.

Om half 6 sluiten we de middag af. Frank overhandigt de heer van Zwieten een fles wijn als dank voor zijn optreden en Margreet wenst een ieder een goede thuisreis.

Onder de foto nog 2 links van de Hersenbank en de NVVE

Ed van Zwieten

Presentation Parkinson cafe.pdf6,4 MBapplication/pdfdownload

« Ga terug naar Parkinson Café Purmerend

Logo Parkinson_CAFE_300

Zorgcirkel locatie Novawhere
Zaal Het Binnenhof
Prof. Mr. P.J. Oudlaan 1
1444 HT Purmerend

E-mail: info@parkinsoncafepurmerend.nl

Facebookpagina Parkinson Café Purmerend
Coördinatoren:

Coördinatoren: Margreet Westra 06-14223409 en Frank Visser 06-53674481

Margreet Westra Coördinator
Frank Visser: Penningmeester
Vacature lid activiteiten team

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.