De Neuroloog aan het woord.

C.M. Roosendaal.jpg

Parkinsoncafé  17 mei 2023

Woensdag  17 mei werd in Terborg een parkinsoncafé georganiseerd met het thema Parkinson en  pesticiden

Er was plaats voor 50 mensen en deze plaatsen waren allemaal bezet. Er moesten zelfs mensen teleurgesteld worden.

Erica Jacobs, lid van het parkinsoncafé team,  is deze middag  gastvrouw.

Erica verwelkomt Dr. Christiaan Roosendaal, neuroloog van het Slingeland ziekenhuis, die de inhoud van deze middag heeft vormgegeven middels een powerpoint presentatie die eerder ook gebruikt is door Bas Bloem.

Zoals gezegd is het onderwerp Parkinson en pesticiden. Centrale vraag hierbij is hoe de toename van het aantal mensen met Parkinson te verklaren is.  Een aantal factoren zijn duidelijk wat betreft het ontstaan van Parkinson; ouderdom, erfelijkheid, betere diagnostiek. Dit verklaart echter niet de grote toename van het aantal mensen met Parkinson. Dr. Roosendaal neemt ons mee naar de verschillende onderzoeken die  zijn gedaan naar de invloed van pesticiden en geeft uitleg hierover. Er lijkt een verband te bestaan tussen het ontstaan van Parkinson en pesticiden of de combinatie van pesticiden. Er moet echter nog aanvullend onderzoek gedaan worden om hierover met zekerheid iets te kunnen zeggen.

Na de presentatie is  er nog ruim gelegenheid tot het stellen van vragen. Hier wordt flink gebruik van gemaakt.

Nadat alle vragen beantwoord zijn  sluit Erica het officiële gedeelte van de middag af en wordt Dr. Roosendaal bedankt voor de interessante middag en de duidelijk uitleg over een actueel en ingewikkeld thema.

Hierna kan iedereen nog napraten onder het genot van een kopje koffie of thee. Ook Dr. Roosendaal blijft  tot 16:30 uur nog beschikbaar om persoonlijke vragen te beantwoorden.

Het was een interessante en leerzame middag.

Dr. C. M. Roosendaal

« Ga terug naar de homepage van Parkinson Café Doetinchem

Logo Parkinson_CAFE_300

Verpleeg- en revalidatiecentrum Azora, locatie Antonia
Industrieweg 115
7061 AP Terborg

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.