Hulpmiddelen en kleding

Parkinsoncafé  22-02-2023

Woensdag 22 februari  werd in Terborg een parkinsoncafé georganiseerd met het thema  Hulpmiddelen en Kleding.  Zo’n  60 mensen wisten de weg naar de Kroezenhoek In Antonia in Terborg te vinden. De uitnodiging voor deze middag is zoals vanouds via de parkinson vereniging gestuurd naar alle leden van wie een e-mail adres bekend is. Daarnaast is er in de Regionale krant en huis aan huis bladen een aankondiging geplaatst. Dit heeft geleid tot deze mooie opkomst.

Erica Jacobs, lid van het Parkinson café team, was deze middag  gastvrouw. Allereerst wordt iedereen welkom geheten, het is de eerste keer dat het café op deze locatie word gehouden en daarna wordt het programma van vandaag verteld.

Erica verwelkomt Manuela Dieker en Marieke Ribbers, beiden ergotherapeuten die de inhoud van deze middag vorm geven. Manuela en Marieke vertellen iets over hun vak en over de meest gebruikte hulpmiddelen en voorzieningen die toegepast worden bij mensen met Parkinson

Ergotherapie maakt het mensen mogelijk om (opnieuw) dagelijkse activiteiten uit te voeren of deel te nemen aan activiteiten in hun eigen omgeving. Als mensen beperkingen ervaren in de dagelijkse activiteiten die voor hen belangrijk zijn, kan ergotherapie nodig zijn. Een ergotherapeut kijkt vooral naar wat iemand nog wél kan.

Dagelijkse activiteiten uitvoeren

De ergotherapeut adviseert en traint op zo’n manier zodat de cliënt zijn dagelijkse activiteiten weer zoveel mogelijk zelf uit kan voeren. Bij dagelijkse activiteiten kun je denken aan: jezelf wassen en aankleden, eten klaarmaken, stofzuigen, fietsen, werken, huiswerk maken, sporten, biljarten en spelen.

De behandeling

De behandeling kan bestaan uit:

• oefenen
  • leren op een andere manier een activiteit uit te voeren
  • het inzetten van een hulpmiddel
  • het aanpassen van een activiteit of de omgeving
  • geven van voorlichting aan mantelzorgers en naaste familie en vrienden

Ook lieten Manuela en Marieke de mensen in de zaal zien welke voorzieningen er allemaal zijn.

In de pauze werd er onder het genot van een kopje koffie of thee druk nagepraat en werden al meerdere vragen gesteld.

Na de pauze was er opnieuw gelegenheid tot vragen stellen en konden de mensen de verschillende hulpmiddelen bekijken/ uitproberen.

Mochten mensen vragen hebben dan kunnen zij contact opnemen met een ergotherapeut die aangesloten is bij het ParkinsonnetweMet een goed gevoel werd  de middag rond 16:00 uur door Erica afgesloten.

« Ga terug naar de homepage van Parkinson Café Doetinchem

Logo Parkinson_CAFE_300

Verpleeg- en revalidatiecentrum Azora, locatie Antonia
Industrieweg 115
7061 AP Terborg

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.