Mars tegen 't gif op zaterdag 6 juli

27 juni 2024

Over iets meer dan een week lopen meer dan 1000 mensen door Assen om hun bezorgdheid en onvrede uit te spreken over het gebruik van gif in de bollenteelt. Met de mars richt de organisatie zich naar de provincie Drenthe, die de macht heeft om de bollenteelt in te perken en natuur en mens te beschermen.

extinction-rebellion-logo

Organisator Extinction Rebellion (XR): 'Het is hartverwarmend hoeveel steun we krijgen van individuen en organisaties, ook achter de schermen. Dit betekent dat we op de goede weg zitten, de mars kan alleen maar een succes worden! Sympathisanten hebben honderden posters verspreid door heel Drenthe om ook mensen te mobiliseren die ons nog niet kennen.'

Wat kunt u verwachten?

'We verzamelen vanaf 10:00 voor het station in Assen, aan de centrum-zijde. Om 10:30 starten we met een woord van welkom en een speech. Vanaf daar starten we onze protestmars door het centrum van Assen, eindigend op de Brink.

Breng vooral uw eigen protestbord, vlag, logo of spandoek mee! In deze mars staan we zij-aan-zij en geldt: hoe veelkleuriger hoe beter. De hoofdboodschap is: Bollenteelt Gifvrij. Wilt u verkleed komen of hebt u een ander creatief idee? Wij zijn er ontzettend blij mee', aldus de organisatie.

De organisatie heeft een kort programma bedacht bij het einde van de mars, bestaande uit speeches en muziek. Daarna is er tijd om na te praten, connecties op te doen en informatie in te winnen. Zo zal XR Drenthe een eigen informatietent op de Brink hebben. Ook zal er een drum-workshop zijn van Rhythms of Resistance.

'Zorg goed voor uzelf, en elkaar! Een gifvrije bollenteelt is uiteindelijk beter voor alle partijen. Toch ervaren sommigen misschien weerstand tegen deelname aan de mars. Dit is tekenend voor de situatie waarin we nu zitten, waarin de provincie geen leiderschap toont en alleen maar achterover leunt. De mars is ons signaal naar de politiek: dit gedraal moet afgelopen zijn!', aldus XR.

Lees hier meer over deze mars