Blog: Elk nadeel heb z'n voordeel

10 september 2024 door Nico de Visser

Regelmatig ga ik naar voetbalwedstrijden toe, afgelopen jaar een paar keer naar Feyenoord geweest, onder andere tegen Lazio Roma. We hadden daar een plek helemaal bovenin, een prima plek maar na de wedstrijd ga je steil naar beneden. De man die achter mij liep zag dat ik een beetje twijfelde, pakte mijn arm en loodste me naar beneden. Dat zijn de echte Feyenoord-supporters.

Ook ga ik regelmatig naar Sparta - Nijkerk. Ik heb 20 jaar in Nijkerk gewoond en dan blijf je je club trouw. Onlangs was ik bij een wedstrijd en viel het een beetje tegen. Niet de wedstrijd want die wonnen ze, maar het staan en de kou en ook de motregen waardoor ik nogal stond te trillen. Bij kou heb ik namelijk meer last van de tremor. Ook had ik een beetje moeite met mijn evenwicht wat opviel bij de man die achter mij stond. Hij sprak mij aan dat het hem ook opviel dat ik een beetje stond te schommelen en zei tegen mij dat hij een stoel in de business-ruimte had en dat ik daar wel mocht gaan zitten. Daar maakte ik dankbaar gebruik van, mijn dochter verbaasd achterlatend. Die vroeg zich af waar ik was gebleven.

Een vergelijkbaar voorval deed zich voor toen ik met mijn dochter in de Verenigde Staten was. We waren aangekomen in San Francisco met een gigantisch tijdverschil. We kwamen om 13.00 uur aan en waren op Schiphol vertrokken om 11.00 uur. We hadden de eerste dag afgesproken om naar Alcatraz te gaan, wat natuurlijk niet zo slim was vanwege de extra lange dag. Ik was dan ook al aardig vermoeid toen we bij de haven aankwamen. Op Alcatraz aangekomen zagen we een treintje voor mindervalide mensen, mijn dochter vroeg nog: "Hé pap, is dat wat voor jou?" Ik bedacht mij geen moment en stapte in het treintje. Wederom mijn dochter verbaasd achterlatend.

Vanwege het chronische karakter van parkinson krijg je wat meer fysiobehandelingen vergoed. Dit geldt ook voor logopedie. Je spraak kan wat achteruit gaan en je kunt zachter gaan praten. Zo zie je maar weer hoe je gebruik kunt maken van de voordelen waardoor de nadelen even op de achtergrond komen te staan.

Bekijk hier alle blogs van Nico de Visser