Blog: Voorkomen is goedkoper dan genezen!

27 augustus 2024 door Gastblogger

Gastblog door Jos Voeten

In een eerdere blog heb ik de driestapsgezondheid beschreven. Stap één is voorkomen dat je ziek wordt ofwel zorgen dat je zo lang mogelijk gezond blijft. Immers, voorkomen is beter dan genezen. Mijn beeld is dat voorkomen ook goedkoper is dan genezen. In 2020 heb ik een stichting opgericht met die naam. Hierbij wat meer informatie over het wat, hoe en waarom.

Jos Voeten_balansGoedkoper

De afbeelding hiernaast toont het logo van de stichting. De linkerzijde van de weegschaal staat voor de huidige situatie van onze maatschappij waarin veel mensen onnodig ziek worden. Het gaat dan vooral om welvaartsziekten. Parkinson is in belangrijke mate ook een welvaartsziekte evenals bijvoorbeeld obesitas, diabetes type twee en sommige hart en vaatziekten. Omdat zoveel mensen ziek worden, gaat er heel veel geld naar genezing en behandeling terwijl de score voor gezondheid laag is. De rechterzijde staat voor de situatie waarin mensen langer gezond blijven. De score voor gezondheid is hoog en er is minder geld nodig voor behandeling en genezing.

Waarom deze stichting?

in 2020 wil ik een actie opzetten om geld in te zamelen voor onderzoek naar de ziekte van Parkinson. Ik zocht contact op met de plaatselijke schouwburg en kreeg een offerte. Ik schrok van het bedrag en hoorde vervolgens dat ik korting kon krijgen als de activiteit ten goede kwam aan een lokaal goed doel. Deze korting was ongeveer gelijk aan de oprichtingskosten voor een stichting. En dus heb ik toen deze stichting opgericht.

Het doel van de stichting is het stimuleren van de ontwikkeling, verspreiding en toepassing van kennis. Primair gaat het om kennis met betrekking tot parkinson. Iets breder gaat het om kennis met betrekking tot gezondheid en nog breder gaat het om kennis over brede welvaart en duurzame ontwikkeling. Met de opgedane kennis kunnen we in ieder geval beter bewust bekwaam handelen. Zie ook mijn eerdere blog Van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam.

Inzet op integrale verbetering

Mijn beeld is dat er in onze maatschappij een knop om moet. Het dogma van de kwantitatieve economische groei is nu nog vaak leidend. Dit dogma draait om meer mensen die meer consumeren. Maar meer is niet hetzelfde als beter. Beter draait om kwaliteitsverbetering en kwalitatieve economische groei. En dat sluit aan bij brede welvaart en bij de definitie van de commissie Bruntland die in 1987 het lijvige rapport our-common-future uitbracht. Op pagina 43 (onder punt 15) staat een omschrijving die stelt dat duurzame ontwikkeling neerkomt op een proces van verandering die gericht is op verbetering. En dan ook nog we een verbetering op meer aspecten en een verbetering in harmonie, kortom een integrale verbetering. Dat klinkt simpel, maar is in de praktijk best wel complex. Het simpele feit dat de ziekte van Parkinson wereldwijd sneller groeit dan verwacht geeft aan dat er nog te verbeteren valt.

Nieuw leven inblazen

Jos Voeten_overhandiging opbrengstIk heb sinds 2020 nog niet veel met de stichting gedaan. In eerste instantie kwam dit door corona, waardoor groepsactiviteiten in gebouwen sterk aan banden lagen. Toen de coronagolven voorbij waren lag mijn prioriteit bij mijn betaalde baan. Ik had buiten werktijd en buiten mijn gezin en ons huishouden onvoldoende tijd en energie over om met de stichting aan de slag te gaan. Inmiddels ben ik 100% arbeidsongeschikt en heb ik nu wat tijd en energie over om de stichting nieuw leven in te blazen. Het eerste concrete resultaat is de parkinsonproeverij die zondag 18 augustus plaatsvond in het Wapen van Roosendaal (help-parkinson-de-wereld-uit-proeverij). Op de foto overhandigt Maaike Matthijssen van het Wapen van Roosendaal de opbrengst van de proeverij aan mij.

Samenwerking

Hoewel de stichting prima op zichzelf kan draaien is samenwerking met anderen en met andere instanties onontbeerlijk. Samenwerking in een alliantie. Ik heb dan ook goede contacten met de Parkinson Vereniging, ParkinsonNL, parkinson-onderzoekers en zorgverlenende instanties (die onder andere zijn aangesloten bij ParkinsonNet). Binnen West-Brabant zit ik in de werkgroep van de Yoppers.