Blog: Dagboek van Parki - juli 2024 - Niet-reanimeren penning

25 juli 2024 door Ria Snoek

Dat ik niet gereanimeerd wil worden is vastgelegd bij mijn huisarts en staat sinds vorige maand ook in mijn dossier in het ziekenhuis.

Ria_penning1Een week na mijn ziekenhuis-avontuur  (i.v.m. boezemfibrilleren) meldde ik me weer bij de Vitality-gymn. “Ha Ria, goed je weer te zien! Doe je rustig aan? En er zijn er diverse die kunnen reanimeren.” Ik schrok me suf! Ik wil niet gereanimeerd worden! ‘s Middag bestelde ik een niet-reanimeren penning. Na ruim twee weken lag de penning in mijn brievenbus. Op de voorkant staat mijn foto, naam, geboortedatum en handtekening. Op de achterkant dat ik niet gereanimeerd wil worden.

Wat ik vooraf al vreesde bleek waar: het kettinkje kreeg ik met mijn parki-hand nauwelijks open. Er zat ook een extra lange ketting bij de penning. Die kun je één keer vast (laten) maken en daarna over je hoofd omhangen. Maar dan zou de penning wel te laag hangen, en in geval van nood mogelijk niet gezien worden!

Ria_penning2De penning en ketting bleven dus op tafel liggen. Tot ik twee dagen later weer ging boezemfibrilleren. Van fibrilleren krijg je geen hartstilstand, maar toch… Op zoek naar iets bruikbaars voor de penning kwam ik een haspeltje met een kampeer-waslijn tegen. Het lukte zowaar om één kant in een koordstopje te prutsen. Mijn bezoek stopte het andere eind van de lijn erin. Knoopje er op. Klaar. De dikke 'ketting' valt wel op. Prima toch? Diverse kennissen vragen meteen waar je zo’n penning bestelt.

Het idee achter de penning

Op internet las ik dat de niet reanimeren penning in is 2007 ontwikkeld door de NVVE (Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde). Inmiddels geeft de Patiëntenfederatie de penning uit. Acht op de tien mensen die gereanimeerd zijn, overlijden binnen enkele dagen alsnog. Vaak gebeurt dat na een voor alle betrokkenen dramatisch verblijf op een intensive care en nadat besloten is dat verder behandelen geen zin meer heeft. Dit laatste besluit heeft grote invloed op het cijfer dat hoort bij het aantal geslaagde reanimaties zonder schade. Immers, wordt er wel doorbehandeld, dan zal bij overleven de restschade groter zijn – en dat komt de gunstige statistieken niet ten goede.

Daar komt bij dat niet alle dragers van een penning ziek of bejaard zijn. De NVVE kent veel mensen die van mening zijn dat bij een hartstilstand kennelijk hun moment van overlijden is gekomen en dat de natuur zijn beloop moet hebben.

Een hulpverlener mag een behandelverbod niet negeren tenzij er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat iemand op het moment van ondertekening van het behandelverbod niet wilsbekwaam was,  of als er twijfel is over de afkomst van de penning. Vanwege dat laatste lijkt een ‘anonieme’ penning me niet rechtsgeldig.

Een niet-reanimerenpenning is een behandelverbod. Dit betekent dat zorgverleners bij het zien van de niet-reanimerenpenning niet mogen reanimeren. Er is een verschil tussen hoe professionele zorgverleners en niet professionele zorgverleners om moeten gaan met een niet-reanimeren penning.

Professionele zorgverleners

Professionele zorgverleners zijn wettelijk verplicht om te stoppen met reanimeren als zij een niet-reanimerenpenning zien. Maar als iedere seconde telt, hoeft een professionele zorgverlener niet eerst op zoek te gaan naar een penning. Daarom is het belangrijk om de penning duidelijk zichtbaar te dragen.Alleen bij gegronde redenen mogen zorgverleners afwijken. Een reden om af te wijken kan zijn als niet duidelijk is of de penning bij de persoon hoort.

Niet-professionele zorgverleners

Niet-professionele zorgverleners zijn bijvoorbeeld voorbijgangers, EHBO'ers, burgerhulpverleners en bedrijfshulpverleners (bhv'ers). Deze zorgverleners zijn niet verplicht te stoppen met reanimeren, maar zij zijn ook niet verplicht om (door) te gaan met reanimeren als zij een niet-reanimerenpenning aantreffen. Zij mogen zelf beslissen, totdat een professionele zorgverlener ter plaatste is.

Waar te koop

O ja, waar kun je de penning bestellen. Dat is op internet te vinden. Dan kom je bijvoorbeeld bij http://penning.patientenfederatie.nl of bij www.nietreanimeren.com voor een penning met naam, foto, geboortedatum en handtekening. Of je bestelt een ‘anonieme’ penning, bijvoorbeeld bij bol.com of esvshop.nl. Maar dat lijkt me niet ‘rechtsgeldig’, zie hierboven.

Ga terug naar alle blogs van Ria Snoek