Blog: Zo gezond als een vis

15 juli 2024 door Nico de Visser

Regelmatig liep ik 5 of 10 km hard zonder daar al te veel voor te hoeven trainen. Ik had echter al een tijdje niet meer hardgelopen, maar ik had er wel weer zin in om de draad op te pakken. Echter, na 500 meter hielden mijn benen er mee op. De volgende week maar weer geprobeerd met hetzelfde resultaat.

Omdat ik toch wilde weten wat er aan de hand was, legde ik via de huisarts contact met een sportarts. Omdat die niets kon ontdekken verwees hij me door naar een longarts en vervolgens naar een cardioloog waar een ECG werd gemaakt. Als eindconclusie van al deze onderzoeken bleek dat ik kerngezond was en niet verklaard kon worden waarom het hardlopen niet meer lukte. Dit alles speelde zich af in mei en juni 2021. In september van dat jaar liep ik de wandeltocht van San Sebastian naar Santander. Zie voor het resultaat mijn vorige blog.

In oktober 2021 begon ik last te krijgen van een tremor in de linkerhand, nog niet precies wetende wat er aan de hand was. Wel werd ik in december doorverwezen naar een neuroloog. Na een hersenscan, waar gelukkig niets uit kwam (parkinson is pas na je dood te herkennen in je hersenen), kreeg ik in januari 2022 de diagnose parkinson.

Ja, en dan gaat er een nieuwe wereld voor je open en hoefde ik mij niet meer te vervelen. Parkinson boksen, Parkinson Vereniging, ParkinsonNet, Parkinson Café, Parkinson yoga, Parkinson hardlopen, Parkinson TV, ga zo maar door. Ook kun je deelnemen aan allerlei onderzoeken en cursussen. Ik heb mij vol goede moed opgegeven voor Parkinson boksen maar was blij dat ik niet voor het hele jaar had betaald. Ruim een half uur warming-up en 15 minuten boksen was voor mij niet echt een uitdaging. Nu boks ik bij Club Pellikaan, één uur in de week en dan ben ik helemaal uitgewoond ofwel, het is niet leuk maar wel lekker.

Ook heb ik op de afdeling revalidatie van het Meander in Amersfoort de training LSVT Big (Lee Silverman Voice Treatment) gedaan. Onder leiding van een fysiotherapeut en een ergotherapeut. Deze training heeft als doel om groot te bewegen met oefeningen voor je lichaam en ook helder en duidelijk te praten. Deze training van vier weken lang, vier dagen in de week en één uur per dag heb ik een jaar geleden gedaan en ik doe nog dagelijks de oefeningen. Ook kleine bewegingen moet je groot maken door bijvoorbeeld te oefenen met een luier omdoen bij een babypop en klein geld uit je portemonnee te halen.

Dat laatste was zo lastig dat ik alleen nog maar contactloos betaal.

Bekijk hier alle blogs van Nico de Visser