Blog: “Meten is weten”

8 december 2022 door Remko Boogaard

Wij leven in al enige tijd in een maatschappij waar alles wordt gemeten. Je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat. Kijk alleen maar naar je smartwatch of telefoon. Je kunt deze zo instellen dat deze je hartslag meet, het aantal stappen, het aantal gelopen, gefietste, gereden of gezwommen aantal meters of kilometers.

Daaraan gekoppeld kun je dat weer kijken hoeveel calorieën je hebt verbrand. Je slaappatronen kunnen worden gemeten, de kwaliteit van je slaap en zo zijn er nog legio andere voorbeelden te noemen. De ontwikkeling staat wat dat betreft niet stil.

Het is zonder meer een heel goede ontwikkeling en dient in vele gevallen de goede zaak. Vorige week kreeg ik van mijn Spotify account een overzicht van het jaar 2022. En die meting vond ik nu eens hout snijden. Wat een leuke manier om kennis te nemen van het aantal uren dat ik in dit geval naar muziek geluisterd heb. 71.621 uur muziek geluisterd afgelopen 12 maanden. En dat schijnt volgens Spotify 97% meer te zijn dan de gemiddelde luisteraar. Niet zo gek ook als je in gedachten neemt dat ik na mijn operatie in januari bezig ben met re-integratie, Ik een ontzettende muziekliefhebber ben en meer en meer luister naar muziek. Om die reden ook heb ik afgelopen jaar 107 genres beluisterd van 1624 artiesten. En hoe leuk is het dat je met Spotify dus je eigen playlist kunt samen stellen. En dat doe ik dan ook bijna dagelijks. Mijn langste playlist heeft 200 uur muziek en dat is best wel wat kan ik melden.

Muziek en Parkinson gaan prima samen en ontspant, zorgt voor beweging, samen dansen, samen zingen en muziek ondersteunt de herinneringen die wij maken. Mijn lieve vrouw maakt elk jaar op onze trouwdag een playlist met het aantal uren dat wij getrouwd zijn. Afgelopen jaar was dat 13 jaar en dus werd ik blij verrast met een playlist van 13 uur. Een lijst die wij samen luisteren, waar wij herinneringen mee ophalen, emoties de ruimte geven, maar veelal waar wij hartverwarmend terug kijken op het rijke leven dat wij leven.

En zo is er weer een jaar voorbij gevlogen, waarbij er veel herinneringen zijn gemaakt, veel gebeurd is en waar de muziek ons op moeilijke maar ook zeker mooie momenten heeft ondersteunt. En welke opnieuw het uitgangspunt zal zijn voor het nieuwe jaar. En wie weet welke muziekstromen wij op ons pad gaan treffen. De ontdekkingsreis gaat door en met de statistieken van Spotify achter de hand hoop ik op muzikaal vlak weer veel nieuwe muziek te mogen ontdekken en vanzelfsprekend ook terug te luisteren naar de muziek die ons nauw aan het hart ligt.

Volgend jaar staat in ieder geval al 1 concert hoog op de agenda en dat is het concert van Bruce Springsteen. Een eerste muzikale stip aan de horizon die langzaam dichterbij komt en die wij samen omarmen.

Hoewel ik niet te ver vooruit kijk is dit een uitzondering op de regel en bereiden wij ons stap voor stap voor op een onvergetelijke avond.

Carpe Diem lieve mensen, Mooie dagen gewenst en geniet van de muziek, liefde om je heen, gezelligheid rondom de festiviteiten en omarm het leven.

Ga terug naar alle blogs van Remko Boogaard