GEZOCHT: deelnemers onderzoek hersenstimulatie voor problemen in het denkvermogen

9 juli 2024

Veel mensen met de ziekte van Parkinson hebben problemen in het denkvermogen. Sommigen hebben moeite het overzicht te houden of meerdere dingen tegelijk te doen. Anderen merken dat ze trager zijn in het denken of dat ze meer moeite hebben dingen te onthouden. Deze problemen kunnen negatieve gevolgen hebben voor het dagelijkse leven.

In de lente van 2024 start bij Amsterdam UMC een klein onderzoek naar twee nieuwe behandelingen voor problemen in het denkvermogen bij de ziekte van Parkinson. Het onderzoek wordt gefinancierd door ZorgOnderzoek Nederland – Medische Wetenschappen (ZonMw). Het wordt in samenwerking met patiëntonderzoekers van de Parkinson Vereniging opgezet en uitgevoerd. In het onderzoek worden twee verschillende typen hersenstimulatie als behandeling onderzocht:

- behandeling met magnetische prikkeling van de hersenen (repetitieve transcraniële magnetische stimulatie, afgekort rTMS).

- behandeling met een zwakke elektrische prikkeling van de hersenen. Deze heet transcraniële gelijkstroomstimulatie, afgekort tDCS (afgeleid van het Engelse transcranial direct current stimulation).

Voor dit onderzoek zoeken wij twintig mensen met de ziekte van Parkinson die problemen in het denkvermogen ervaren. Mocht u interesse hebben in deelname, dan vindt u hieronder meer informatie over het onderzoek. Ook kunt u hier de volledige patiëntinformatiebrochure bekijken. Neem bij vragen ook gerust contact met ons op (t: 06 - 256 949 01, m: t.vanbalkom@amsterdamumc.nl).

Doel:

Het doel van dit kleine onderzoek is om te kijken of mensen met de ziekte van Parkinson deze twee vormen van hersenstimulatie goed vol kunnen houden. Ook kijken we of de problemen in het denkvermogen minder worden door beide behandelingen.

Achtergrond:

rTMS en tDCS zijn geen nieuwe behandelingen. Het zijn veilige behandelingen die bij andere ziektebeelden al veel worden gebruikt, bijvoorbeeld bij mensen met een depressie. Hersenstimulatie kan de samenwerking tussen hersengebieden verbeteren. Wij verwachten dat de behandelingen hiermee ook een positief effect kunnen hebben op de problemen in het denkvermogen bij de ziekte van Parkinson.

Wat houdt meedoen in?

Voor dit onderzoek zoeken wij mensen met de ziekte van Parkinson en problemen in het denkvermogen. Specifiek zoeken wij mensen met mild cognitive impairment – dit wordt vaak vastgesteld in een neuropsychologisch onderzoek. Heeft u diepe hersenstimulatie? Dan kunt u helaas niet aan dit onderzoek meedoen.

Het onderzoek bestaat uit vier fases.

• Fase 1: Na de beginmeting hoeft u eerst vier weken niets te doen. Na vier weken wordt u voor een tweede meting uitgenodigd.
  • Fase 2: Na de tweede meting begint de eerste behandeling. Of u begint met behandeling met rTMS of tDCS wordt door loting bepaald. Beide behandelingen duren vier weken.
    • De behandeling met rTMS zal drie keer per week in het Amsterdam UMC worden gegeven door een rTMS-therapeut. Elke sessie duurt ongeveer 40 minuten.
    • De behandeling met tDCS kunt u zelf thuis uitvoeren en zal vijf keer per week zijn. Een onderzoeker zal u via een beeldbelverbinding hierbij helpen. Van deze behandeling duurt elke sessie ongeveer een half uur.

Nadat u de eerste behandeling na vier weken heeft afgerond, wordt u uitgenodigd voor een derde meting.

• Fase 3: Na de derde meting hoeft u weer vier weken niets te doen. Na vier weken wordt u uitgenodigd voor een vierde meting.
  • Fase 4: Na de vierde meting begint de tweede behandeling. Als u behandeling met rTMS als eerste heeft gehad, krijgt u nu de behandeling met tDCS, of andersom. De tweede behandeling duurt ook vier weken. Hierna wordt u uitgenodigd voor een eindmeting.

Na afloop van het onderzoek nodigen we alle deelnemers uit om samen in gesprek te gaan over hoe zij beide behandelingen hebben ervaren.

Reis- en parkeerkosten in het kader van het onderzoek worden vergoed. Ook krijgt u een vergoeding van €25,- voor deelname aan het onderzoek.

Meer weten?

Lees hier de patiëntinformatiebrochure

Als u geïnteresseerd bent in deelname aan het onderzoek, of hier meer informatie over zou willen ontvangen, dan kunt u gerust contact opnemen met de onderzoekers:

Dr. Tim D. van Balkom, hoofdonderzoeker

Prof.dr. Odile A. van den Heuvel, medehoofdonderzoeker