Patiëntenfederatie Nederland zoekt leden voor Zorgpanel (40-55 jaar)
17 april 2024
Patiëntenfederatie Nederland lanceert een wervingscampagne om het Zorgpanel verder uit te breiden. De campagne richt zich op mensen die 40 tot 55 jaar oud zijn en wel eens gebruik maken van de zorg in Nederland. De zorg verbeteren op basis van ervaringen en meningen van patiënten. Dat is al 15 jaar het doel van het Zorgpanel van Patiëntenfederatie Nederland. Het Zorgpanel bestaat op dit moment uit zo’n 20.000 Nederlanders die vragenlijsten invullen en meedoen aan focusgroepen of interviews.
Nog meer representativiteit
“Door het uitbreiden van ons Zorgpanel kunnen we nog representatievere onderzoeken uitvoeren,” aldus Arthur Schellekens, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland. De gemiddelde leeftijd in het Zorgpanel is op dit moment 68 jaar. En meer dan 80 procent heeft één of meer chronische aandoeningen. Patiëntenfederatie Nederland wil van alle mensen die zorg gebruiken weten hoe zij de zorg ervaren. Daarom richt de campagne zich op mensen die 40 – 55 jaar oud zijn en die niet structureel, maar soms naar een zorgverlener gaan, zoals de huisarts, tandarts of fysiotherapeut. Schellekens: “Hun frisse blik, scherpe tong en kritische houding is belangrijk om erachter te komen hoe mensen de zorg ervaren.” Met deze boodschap voert Patiëntenfederatie daarom ook campagne.
Deelname Zorgpanel; wat moet u dan doen?
Deelnemers aan het Zorgpanel krijgen zo’n 10 keer per jaar een vragenlijst. Ondanks dat deelname niet verplicht is, doet 26 procent van het panel mee aan alle vragenlijsten. Ook kunnen mensen zich aanmelden voor focusgroepen of interviews. Deelnemers zijn (zeer) tevreden, voelen zich gewaardeerd en zijn positief over het panel. 77 procent zegt zijn mening goed kwijt te kunnen in de vragenlijsten. De onderzoeken onder het Zorgpanel geven richting aan de belangenbehartiging van Patiëntenfederatie Nederland.
Schellekens: “Ervaringen van mensen die aan den lijve ondervinden hoe het er aan toe gaat in de zorg zijn voor een belangenorganisatie als de onze goud waard. Met hun verhalen komen onze standpunten tot leven en zetten we onze activiteiten kracht bij. We zijn dan ook heel blij dat zo’n grote groep mensen hun mening met ons deelt. En we hopen daar met deze campagne nog meer ervaringen aan toe te kunnen voegen.”