Parkinson en de belastingaangifte

donderdag 16 maart 2023

Maandag 13 maart 2023.

Parkinson café Purmerend/Waterland maandag 13 maart 2023

Vandaag was te gast Alex van Scherpenzeel. Hij is beleidsadviseur en belasting expert bij de ANBO.

Alex van Scherpenzeel

De ANBO staat voor Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen. Deze vereniging behartigd de belangen en rechten van ouderen. Tevens probeert de ANBO de sociale en culturele positie van ouderen  te verbeteren zodat zij kunnen blijven functioneren in de samenleving.  Het is een vereniging van, voor en door leden. Leden helpen elkaar, delen informatie en ervaringen.  Ze doen dit op het gebied van inkomen, pensioen, digitale samenleving, wonen, veiligheid en gezondheid.

Vandaag vertelde Alex ons over aftrekposten belasting aangifte bij chronische ziekte.

Ons belastingstelsel heeft tarieven aan de ene kant en heffingskortingen aan de andere kant.  Hoe hoger het inkomen, hoe hoger de tarief. Laag inkomen? Dan weinig belasting en hoge heffingskortingen.  Als je geld terug krijgt moet je dit zelf regelen, het gaat niet automatisch.

Alex van Scherpenzeel  2

De top 3 van aftrekposten zijn: 1. Hypotheek rente

2. Zorgkosten

3. Giften

Zorgkosten:

Hoofdregel voor aftrek : 1. De kosten moeten direct verband hebben met de ziekte van u of uw fiscale partner.    2. Alleen het niet vergoede deel van de kosten is aftrekbaar.  ( nb.  Een invalide parkeerkaart komt niet in aanmerking voor aftrek)

Welke kosten zijn aftrekbaar?

• Genees en heelkundige hulp ( wat niet vergoed wordt) behalve ooglaser behandeling, bril of contactlenzen.
  • Medicijnen verstrekt op voorschrift van een arts die niet vergoed worden.
  • Andere hulpmiddelen, voor zover deze door zieke of invalide persoon gebruikt word.
  • Extra gezinshulp( niet altijd)
  • Dieet
  • Extra kleding of beddengoed
  • Reizen in verband met regelmatig ziekenbezoek( deze persoon moet wel tot het gezin behoren)

Wat is niet aftrekbaar?

• Aanpassingen in en aan de woning
  • Scootmobielen
  • Rolstoelen
  • Brillen
  • Contactlenzen
  • Overige hulpmiddelen ter ondersteuning van het gezichtsvermogen.

Reiskosten

Een bij velen onbekende aftrekpost.

• De reiskosten die je maakt voor je eigen zorgvraag zijn aftrekbaar
  • Dit geldt ook voor de fiscale partner
  • Het gaat om de werkelijke kosten
  • Het gebruikte vervoermiddel maakt niet uit, auto, taxi, ov  etc.

OV: ritprijs bekijken of berekenen

Taxi: ritprijs ( wel met kwitantie)

Auto: Kostprijs van de gebruikte auto per km

Kilometer  kostprijs berekenen:

Brandstofkosten bereken je heel eenvoudig. Als je de afstand weet - of via een navigatieapp opzoekt - en je kent het gemiddelde brandstofverbruik van je auto, dan is het niet zo moeilijk om op basis van de literprijs de brandstofkosten te berekenen. Neem bijvoorbeeld de reis van Zaandam naar Utrecht, een afstand van 60 kilometer. Stel dat je auto een verbruik heeft van 1 liter op 15 km en de Euro 95 kost € 1,83 per liter. Dan ziet de rekensom er als volgt uit:

Eerst deel je de afstand door het verbruik per kilometer. Deze uitkomst vermenigvuldig je met de brandstofprijs en dat levert de totale kosten per rit op. In cijfers:

60:15 = 4 liter verbruikte brandstof. Dit vermenigvuldig je met de literprijs, € 1,83 in ons geval. Dan kom je uit op € 7,32 aan brandstofkosten.

Op de site van de ANWB staat ook een handige rekentool om de werkelijke autokosten te berekenen.

Wilt u belasting hulp van de ANBO ontvangen? Dat kan.

Kijk op ANBO.nl of bel  0348 46 66 66  Je hoeft geen lid te zijn van de ANBO. Je betaald maximaal € 44,- voor deze hulp.

Het was een interessante presentatie met veel tips.

Frank bedankte Alex voor de heldere uitleg en overhandigde hem een fles wijn.

Om de presentatie nog een keer te bekijken, klik dan op onderstaand pdf-bestand "DEF Presentatie Alex"

TitelBestandsgrootteMIME-type
DEF Presentatie Alex - Parkinson café 2023 (004).pdf2,1 MBapplication/pdfdownload

« Ga terug naar Parkinson Café Purmerend

Logo Parkinson_CAFE_300

Zorgcirkel locatie Novawhere
Zaal Het Binnenhof
Prof. Mr. P.J. Oudlaan 1
1444 HT Purmerend

E-mail: info@parkinsoncafepurmerend.nl

Facebookpagina Parkinson Café Purmerend
Coördinatoren:

Coördinatoren: Margreet Westra 06-14223409 en Frank Visser 06-53674481

Margreet Westra Coördinator
Frank Visser: Penningmeester
Vacature lid activiteiten team

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.