Verslag Holocue 14 november 2022

Strolllcues.pngdonderdag 17 november 2022

Verslag Holocue en de reality bril.

Te gast vanmiddag zijn Lotte Hardeman en Daphne Geerse. Zij werken op de afdeling bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam en zij doen onderzoek naar het (positieve) effect van de reality bril op het verloop van de ziekte van Parkinson en hoe de reality bril kan bijdragen aan een  betere kwaliteit van leven voor mensen met de ziekte van Parkinson.

Hoe werkt de bril?

De drager van de bril ziet de ruimte waar hij zich in bevindt zoals die echt is. De bril weet precies waar de drager ervan zich in de ruimte bevindt. Door verschillende lenzen, ziet men verschillende hologrammen, afbeeldingen in de ruimte.

Lotte en Daphne worden bij hun onderzoek geholpen door “proefpersonen”: parkinsonpatiënten die de bril gebruiken in hun dagelijks leven. Zij komen hiervoor bij de mensen thuis. Zo hopen zij in de huiselijke omgeving een beeld te krijgen bij welke handelingen de drager van de bril geholpen kan worden zich makkelijker te bewegen.

Zij geven hier 2 voorbeelden van:

- Assisteren bij freezing en looproutes in huis.

Door de hologrammen ziet de drager van de bril gekleurde strepen op de grond waar hij over heen moet stappen. Het kunnen ook verhogingen zijn, een soort “hordelopen”. Dat verschilt per persoon.

Foto

- Training van de balans

Als voorbeeld krijgen we te zien dat er in de ruimte vazen op zuilen staan. Het is de bedoeling dat de drager van de bril de vazen om ver gooit.

Foto

Tijdens de pauze mogen wij als bezoekers de bril uit proberen.  Daar wordt flink gebruik van gemaakt. Doordat wij op het projectiescherm zien wat de drager van de bril ziet, kunnen we de scores bij de verschillende spellen bij houden.

Na de pauze beantwoorden Lotte en Daphne vragen.

Het is duidelijk dat men heel verschillend over de bril denkt. Terwijl het de een handig lijkt de bril samen met de fysiotherapeut in te stellen, zou een ander de regie over de bril zelf in handen willen houden. Trainingsschema’s kunnen op afstand worden aangepast.

Inmiddels zijn er 5 spellen ontwikkeld waar men baat bij kan hebben, waaronder basketballen: zoveel mogelijk ballen door de mand gooien, mollen met je voet terug in de molshoop duwen, knoppen indrukken en boksen. De onderzoekers hopen in de toekomst nog zeker 15 spellen te kunnen ontwikkelen.

Tot slot doen we het brillenspel. Iedereen heeft een leuke bril gekregen. Lotte noemt stellingen/vragen op waar wij met ja of nee op kunnen antwoorden. Bij JA moet de bril worden opgezet.

Tot slot vertellen zij dat “proefpersonen” zich aan kunnen melden bij de faculteit bewegingswetenschappen aan de VU en leggen de procedure uit. Met een tussentijd van 6 weken komt de proefpersoon naar de VU. Een onderzoeker komt thuis op bezoek om de bril te installeren. Wekelijks is er telefonisch kontakt. Als proefpersoon krijg je de bril in bruikleen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de Zorgverzekeraars de brillen in bruikleen geven, maar dat is nog even toekomstmuziek.

Voor meer info over de realitybril of om u op te geven als deelnemer/proefpersoon aan het onderzoek kunt u terecht op de website:

Ook kunt u telefonisch kontakt opnemen: 020 5981274 of per mail: project.holocuex.fgb@ vu.nl

« Ga terug naar Parkinson Café Purmerend

Logo Parkinson_CAFE_300

Zorgcirkel locatie Novawhere
Zaal Het Binnenhof
Prof. Mr. P.J. Oudlaan 1
1444 HT Purmerend

E-mail: info@parkinsoncafepurmerend.nl

Facebookpagina Parkinson Café Purmerend
Coördinatoren:

Coördinatoren: Margreet Westra 06-14223409 en Frank Visser 06-53674481

Margreet Westra Coördinator
Frank Visser: Penningmeester
Vacature lid activiteiten team

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.