Verslag "Tafeltjes ronde"

vrijdag 14 oktober 2022

Oktober 2022,

De tweede keer dit seizoen dat het Parkinson Café haar deuren opent voor bezoekers, dit keer zijn dat 36 personen. We houden deze middag de “tafeltjes-ronde” wat betekent dat er 4 disciplines uit de zorgverlening komen vertellen wat zij vanuit hun discipline voor Parkinsonpatiënten en hun naasten kunnen betekenen. Vanmiddag zijn dat:

-Fysiotherapeut Mariëtte van Kooten

-Parkinsonverpleegkundige Petra de Bruin

-Ergotherapeut Tanja Kuijs

-Logopedist Jasmina Apostolovic

Zij zijn allen verbonden aan het ParkinsonNet. We hebben ons in vier groepen verdeeld en elke discipline krijgt per toerbeurt ongeveer een kwartier de tijd om met de mensen aan tafel te spreken.

Fysiotherapeut Mariëtte van Kooten Mariette vertelt dat zij het heel belangrijk vindt om met fysiotherapie te beginnen wanneer je nog “goed” bent. Preventief kan fysiotherapie in een later stadium verlichting geven. Als voorbeeld geeft zij valpreventie. Het is belangrijk om de oorzaak van bijv. vallen te vinden. Als iemand valt doordat de balans verstoord is , moet je er anders mee omgaan dan wanneer iemand valt door krachtverlies. Ook kijkt zij als fysiotherapeut welke bewegingen makkelijker gaat. Vaak gaat bijvoorbeeld fietsen beter dan lopen. Sommigen aan onze tafel herkennen dit bij zichzelf. Bij een chronische ziekte krijg je meer fysiotherapiebehandelingen vergoedt dan de reguliere 9 keer.

Ergotherapeut Tanja Kuijs Een ergotherapeut biedt ondersteuning bij alle dagelijkse activiteiten en handelingen die niet meer lekker gaan en veel energie kosten zoals bijvoorbeeld het verplaatsen binnens- en/of buitenshuis. Zij denkt mee over de vraag hoe je als Parkinsonpatiënt omgaat met je energie. Lukt het om hulpmiddelen te vinden die helpen bij de alledaagse dingen om zo energie over te houden voor de dingen die je leuk vindt om te doen. Het is belangrijk dat hulpmiddelen worden afgestemd op persoonlijke behoeftes. Iemand aan tafel vertelt dat zij baat hebben gehad met ergotherapie bij het in- en uit bed komen en het draaien in bed. Tanja adviseert ook over de financiële kant: wie financiert wat? Wat moet je bij de gemeente (WMO) aanvragen en wat bij de zorgverzekering? Als je doorverwezen wordt door een arts, dan zit ergotherapie in de basisverzekering. Evenals de Parkinsonverpleegkundige die na Tanja bij ons aan tafel plaats neemt.

Parkinsonverpleegkundige Petra de Bruin Petra werkt in de Dijklander ziekenhuis samen met bijvoorbeeld neurologen en andere disciplines rond de patiënt met de ziekte van Parkinson. Terwijl de neuroloog zich voornamelijk richt op het medische gedeelte van een cliënt, heeft Petra meer aandacht én tijd voor de begeleiding. Eén keer in de 3 maanden een uur. Haar aandacht gaat uit naar de cliënt zelf, maar ook zijn/haar naasten. Welke mogelijkheden zijn er voor hulp in de huiselijke omgeving. Hoe gaat het met lopen, met denken, met eten etc. Een voordeel van Petra is dat zij in het ziekenhuis onder 1 dak samenwerkt met andere disciplines in het ziekenhuis. Iedereen rapporteert in hetzelfde dossier waardoor een totaalplaatje van de conditie en thuissituatie ontstaat. Bij een hulpvraag is er direct onderling contact. De lijnen zijn kort, waardoor een probleem soms sneller opgelost kan worden. Aan tafel bevestigen enkelen de steun die zij van Petra hebben gekregen. Zij ervaarden dit als heel positief. In de pauze trekken we 3 lootjes waardoor we 3 winnaars van leuke prijzen hebben. Na de pauze gaan we verder met de “tafeltjes-ronde”; de vierde en tevens laatste ronde.

Logopedist Jasmina Apostolovic Een logopedist helpt met alles wat met de stem, keel en eigenlijk het hele hoofd/nekgebied te maken heeft. Bijvoorbeeld bij eten en drinken. Als het slikken moeilijker gaat door bv stijve spieren, dan leert Jasmina haar client ontspanningoefeneningen zoals een betere stand van je hoifd, rollen met je schouders etc. Ook biedt een logopedist ondersteuning bij stotteren door verkramping/bevriezing. Bij verslikken komt het vaak niet door krachtvermindering maar doordat de automatische reactie om te gaan hoesten minder wordt. De klep die je longbuis afsluit reageert niet alert. Zij adviseert in ieder geval geen taai voedsel te nuttigen zoals pannenkoeken. Dranken geven minder problemen. Als men met spreken gaat stotteren komt dit vaak door freezing. Je kunt dan het beste grote bewegingen gaan maken met je mond en met een lage stem gaan praten. Hierdoor ontspant je stemband. De stand van je hoofd heeft ook invloed op het functioneren van je stem.

Na het bedanken van de therapeuten voor hun inbreng en de deelnemers nog even naar het koortje kunnen luisteren. Terwijl de eerste bezoekers huiswaarts keren worden de verzoeknummers van vanmiddag door Agnes Kauffman en enkele van haar koorleden gezongen: het Slavenkoor, Geef Mij Maar Amsterdam en Love Me Tender en You raise me up.  Door de tekst op de beamer te vertonen kunnen degenen die nog even blijven, enthousiast mee zingen. Voor de volgende keer krijgen we het verzoek om Het Dorp van Wim Sonneveld en Bridge over troubled water van Simon & Garfunkel ten gehore te brengen. Noteer dus vast in uw agenda 14 november 2022. Dan komen gastsprekers vertellen over de reality bril. Daarover later meer

« Ga terug naar Parkinson Café Purmerend

Logo Parkinson_CAFE_300

Zorgcirkel locatie Novawhere
Zaal Het Binnenhof
Prof. Mr. P.J. Oudlaan 1
1444 HT Purmerend

E-mail: info@parkinsoncafepurmerend.nl

Facebookpagina Parkinson Café Purmerend
Coördinatoren:

Coördinatoren: Margreet Westra 06-14223409 en Frank Visser 06-53674481

Margreet Westra Coördinator
Frank Visser: Penningmeester
Vacature lid activiteiten team

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.