Parkinson en de SlimoTheek en de DBS-MODE studie

maandag 30 oktober 2023

PARKINSONCAFÉ PURMEREND WATERLAND

Maandag 9 oktober 2023

Vanmiddag verwelkomen we 2 gastsprekers: Josephine Dries en Vibuthi Sisodia.

zaalJosephine begint met haar presentatie over de SlimoTheek in Purmerend.  De SlimoTheek is gevestigd in de bibliotheek aan de Waterlandlaan 40 in Purmerend. ( Tevens is er ook een uitleenpunt bij PX in  Volendam en de bibliotheek in Zaandam.)    Het is een uitleenpunt van `slimme` technische hulpmiddelen die gebruikt worden om de zelfstandigheid en de veiligheid van mensen te vergroten waardoor men langer zelfstandig thuis kan blijven wonen. Je kan de producten lenen om thuis uit te proberen. Ze verkopen niets, je kan na de uitleen periode zelf bepalen of en waar je het wilt aanschaffen. Er zijn geen kosten aan verbonden, je hoeft ook geen lid te zijn van de bibliotheek.  Er staat een vitrine waar alle producten uitgestald staan. Er zijn zo’n 20 verschillende producten, van robotstofzuiger tot deurbel en van een miauwende, aaibare robotkat tot een seniorentelefoon, een praatknop, persoonsalarmering, eenvoudig bedienbare geluidsapparatuur.

Enkele voorbeelden:

klokTablet (via Compaan): Deze kun je krijgen via een thuiszorgorganisatie en wordt dan vergoed. Het is een heel eenvoudige tablet waarop je een aantal eenvoudige basis vaardigheden kan doen. Bijv: spelletjes als Patience en vier op een rij, video(beeld) bellen met bijvoorbeeld de thuiszorg of familie. Er kan een agenda in gezet worden of een herinnering van medicatie inname. Kosten ongeveer € 300,- + € 12,- abonnement.

Lepel met trilling: Deze lepel gaat de trilling van de gebruiker tegen. Deze lepel kan helaas niet uitgeprobeerd worden i.v.m. de hygiëne en kost ongeveer € 400,- Door deze lepel kunnen mensen met veel trillingen soms toch nog zelfstandig blijven eten.

Robot poes/kat: voor mensen met vergevorderde dementie. Hij spint, miauwt, draait met ogen, geeft pootjes, draait op rug enz. Prijs ongeveer: € 125,-poes

Medido: Een medicijn uitgifte apparaat.Er zit een medicatie rol in met zakjes( baxterrol)

De medido geeft een alarm als 1 of meerdere medicijnen moeten worden ingemeen en het zakje komt uit het apparaat. Als je vergeet het zakje eruit te halen wordt je gebeld door de thuiszorg. De thuiszorg komt 1x per week het apparaat vullen met een nieuwe medicijn rol. Je kunt dit niet lenen maar gaat via een verwijzing van de thuiszorg

Sleutelvinder: 6 labeltjes kun je plakken op bijv. je sleutels, telefoon, afstandsbediening of bril. Als je op de sensor knop drukt hoor je een geluidje. Prijs ongeveer € 20,-

Dag klok:  Grote cijfers, dag vermelding, maand jaar. Er kan ook een afspraak in vermeld worden.

Mobiele telefoonEenvoudig bedienbaar met weinig knopjes. Er kunnen een paar nummers in geprogrammeerd worden. Je kan wel door anderen gebeld worden maar zelf alleen met bekende nummers bellen.

Mobiel alarm:  Er zijn 2 uitvoeringen, als horloge of hals ketting. Er zit ook een alarmknop op voor bij nood. Er zit ook een GPS op.

Muziek speler: Je kan favoriete muziek erop zetten en heeft een heel eenvoudige bediening.

Afstandsbediening:  Heel eenvoudig te bedienen. Aan/uit, harder zachter en kanaal wissel.  Prijs: ongeveer € 25,- tot € 50,-

Radio (retro): Heeft slechts 1 knop bovenop voor aan/uit. Iemand anders stelt hem in op de favoriete zender . De volume knop zit verstopt.Radio

Alle producten van de Slimotheek moeten voldoen aan:

• Gebruiksvriendelijkheid
  • Goede kwaliteit
  • Veiligheid vergroten
  • Zelfstandigheid bevorderen.

Bij opstartproblemen wordt er hulp-aan-huis gegeven door een getraind netwerk van vrijwilligers.

De locatie in Purmerend is alleen op afspraak open. Hiertoe stuurt u een mailtje naar slimotheek@netwerkdementie-zw.nl en een medewerker van de Slimotheek neemt dan contact met u op om een afspraak te maken.

PAUZE

De DBS-MODE studie door Vibuthi Sisodia

Vibuthi Sisodia

N a de pauze vertelt Vibuthi Sisodia over de DBS-MODE studie. Vibuthi is als  arts-onderzoeker verbonden aan de afdeling neurologie UMC locatie AMC.

DBS werd tot nu toe niet gebruikt bij mensen met Parkinson die ook dementie hebben, omdat werd gedacht dat het geheugen en denkvermogen dan verder zouden verslechteren. Gegevens van nieuwe studies wekken deze indruk echter niet. Reden tot het onderzoek waarover Vibuthi vanmiddag vertelt.

In deze studie onderzoekt zij de werkzaamheid en veiligheid van DBS (Deep Brain Stimulation) voor de behandeling van motorische klachten bij patiënten met de ziekte van Parkinson en dementie. Niet iedere patient komt er voor in aanmerking. Het is afhankelijk van de symptomen/klachten.

Wanneer iemand aan het onderzoek mee mag doen, vindt er een loting plaats om te bepalen of diegene met beulp van medicatie aan het onderoek mee doet of d.m.v. DBS.DBS blijkt de bewegingsklachten tot ongeveer 60% kunnen verminderen.

Vibuthi verwijst naar de site van de Parkinsonvereniging wanneer u haar uiteenzetting over het onderzoek nog eens wilt doorlezen.

« Ga terug naar Parkinson Café Purmerend

Logo Parkinson_CAFE_300

Zorgcirkel locatie Novawhere
Zaal Het Binnenhof
Prof. Mr. P.J. Oudlaan 1
1444 HT Purmerend

E-mail: info@parkinsoncafepurmerend.nl

Facebookpagina Parkinson Café Purmerend
Coördinatoren:

Coördinatoren: Margreet Westra 06-14223409 en Frank Visser 06-53674481

Margreet Westra Coördinator
Frank Visser: Penningmeester
Vacature lid activiteiten team

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.