Autorijden met Parkinson

Meneer Frank Schopman gaf een lezing over het autorijden met Parkinson.

Parkinsoncafé Lelystad, 8 juli 2024.

Onze voorzitter Albert Lieverse heette ons allen welkom na de vakantie.

Bij het volgende Parkinsoncafé op 5 augustus a.s. staat in het teken van zelf schilderen.

Met aanwezigheid van 32 personen gaf meneer Frank Schopman een lezing over het autorijden met Parkinson.

Op welke datum verloopt uw rijbewijs?

Kijk op de achterkant van uw rijbewijs bij categorie B (=auto) naar een datum zo ver mogelijk rechts van B.

Autorijden met parkinson.

Parkinson kan invloed hebben op autorijden, kan gevaarlijk zijn in het verkeer.

U kunt moeite hebben met bewegen; achteruit gaan in cognitieve vaardigheden, zoals: concentratie of geheugen.

Daarom extra regels:

Gezondheidsverklaring insturen vijf maanden voor uw rijbewijs verloopt, door op mijn.cbr.nl in te vullen: aandoening hersenen;

CBR verwijst naar neuroloog;

Met informatie van neuroloog beoordeelt CBR:

- uw rijgeschiktheid,

- noodzaak van een rijtest,

- adviezen over aanpassingen aan je auto.

Kosten:

Een gezondheidsverklaring kost € 44,50 en is alleen op site CBR kopen

Onderzoek bij de neuroloog betaalt u zelf aan de neuroloog. Kijk voor tarieven op nza.nl;

Keuring neuroloog duurt standaard 30 minuten:

-15 minuten keuring (directe tijd),

-15 minuten opstellen rapport (indirecte tijd). Langer? –toeslag

Huur lesauto als je geen eigen auto hebt;

Rijtesten worden zo veel mogelijk in de eigen auto afgenomen;

Aanpassingen auto;

Leges rijbewijs, pasfoto’s.

Het CBR beslist na toetsing of in staat bent om te rijden; kijkt naar Gezondheidsverklaring, het verslag van de neuroloog en het resultaat van rijtest.

Er zijn drie mogelijke uitkomsten:

- U bent rijgeschikt voor bepaalde tijd: 1, 3 of 5 jaar;

- U bent rijgeschikt onder voorwaarden, bijvoorbeeld: pas auto aan, draag bril.

- U bent niet rijgeschikt, uw rijbewijs wordt ongeldig. CBR beoordeelt volgens wettelijke regels of je geestelijk en lichamelijk.

Een rijtest is maatwerk, aangepast aan je situatie. Afhankelijk van je situatie ligt nadruk op ‘zien’, ‘denken’ of ‘doen’; Bij lage gezichtsscherpte of klein gezichtsveld ligt de nadruk op:

- positie kiezen op de weg, rekening houden met obstakels,

- weloverwogen besluiten nemen zonder ander verkeer te hinderen,

- aandacht verdelen: bediening en besturing van auto en verkeer,

- waarnemen/oriënteren bij minder scherp zien of compenseren van kleiner gezichtsveld.

Bij de deskundige rijtest van het CBR let tijdens rijtest bij nadruk op denken op: volgehouden aandacht, selectieve aandacht, verdeelde aandacht, besluitvorming, oriëntatie, vaardigheden: bedienen/besturen, verkeersregels/tekens en tot slot gevaarherkenning.

De deskundige let bij doen op de volgende zaken:

De lichamelijke beperking maakt het sturen, het vloeiend sturen en het krachtig sturen moeilijker. Het bedienen van schakelaars en parkeerrem wordt moeilijker. Het schakelen naar een andere versnelling is lastiger. Als je u uw benen niet goed kunt gebruiken, let de deskundige op: Hoe u gaspedaal het bedient, of u gedoseerd gas geeft, het wisselen tussen gas- en rempedaal, het bedienen van het gaspedaal, of u krachtig remt of gedoseerd, hoe u de koppeling bedient en of u gedoseerd koppelt.

Rijgeschikt onder voorwaarden:

De voorwaarden of de beperkende bepalingen staan als code in brief CBR;

Zo is code 10.02 in de brief van CBR op het rijbewijs hoofdcode 10; die code staat achterop het rijbewijs in rechterkolom. ‘Alleen auto met automatische versnellingsbak’ zegt deze code.

Gaat u met code 10 toch in een schakelauto, dan is uw rijbewijs ongeldig; mogelijk bent u onverzekerd.

Rijden met medicijnen:

Het gebruik van medicijnen kan gevaarlijk zijn in het verkeer. U kunt bijvoorbeeld duizelig of slaperig worden of traag reageren. U rijdt dan minder veilig en de kans op een ongeluk is groter.

Elk jaar zijn er verkeersdoden door gebruik van medicatie. Kijk op www.rijveiligmetmedicijnen.nl met welk medicijn u kunt rijden.

Bekijk de verpakking van de medicatie: een gele sticker waarschuwt: ‘Dit geneesmiddel kan het reactievermogen verminderen’. Lees de bijsluiter, kopje: ‘Rijvaardigheid en het gebruik van machines’

Adviezen autorijden met medicijnen:

Categorie 0: U mag autorijden.

Categorie I: U mag alleen rijden als u op dat moment geen last heeft van sufheid, slaperigheid, duizeligheid of slecht zien.

Categorie II: U mag de eerste dagen of weken dat U dit nieuwe medicijn gebruikt niet rijden.

Categorie III: U mag niet rijden zolang u dit medicijn gebruikt. Met sommige medicijnen uit categorie III kun je na een bepaalde tijd wel rijden. Op www.rijveiligmetmedicijnen.nl staat om hoeveel tijd dit gaat.

PC 8 juli 24PC 8 juli 24PC 8 juli 24PC8 juli.4 24

PC 8 juli 24.......PC 8 juli 24..

« Ga terug naar Parkinson Café Lelystad

Logo Parkinson_CAFE_300

Hanzeborg
Koningsbergenstraat 201-A
8232 DC Lelystad

E-mail: info@parkinsoncafelelystad.nl

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.