Kijktip: Het mooiste meisje van de klas.

donderdag 30 november 2023

Het verhaal van Annelien zie je in Het Mooiste Meisje van de Klas, uitgezonden op vrijdag 1 december 2023 om 20.30 uur op NPO 1.

De 40-jarige Annelien groeide op in Berlicum. Tijdens haar jeugd is ze kerngezond, ijverig, enthousiast én staat ze bekend als een feestbeest. Ze doorloopt het gymnasium fluitend. Als Annelien 33 jaar oud is, krijgt ze de diagnose Parkinson.

Annelien kreeg op jonge leeftijd de diagnose Parkinson

Het leven lacht Het Mooiste Meisje van de Klas Annelien toe. Ze is ambitieus, sportief
en alles lijkt haar makkelijk af te gaan. Helaas overkomt Annelien hetzelfde als haar vader
en wordt ook bij haar Parkinson geconstateerd.
Ze is dan nog maar drieëndertig jaar oud.
Annelien Oosterbaan is de middelste van twee zussen. Ze groeit op in een warm liefdevol gezin.
School was het allerbelangrijkst bij hun thuis en er werd gevraagd het maximale uit zichzelf te halen.
En dat deed Annelien.
Ze was goed in alles wat ze deed en school ging haar makkelijk af. Daarnaast was ze veel op het hockeyveld te vinden. Het waren onbezorgde tijden met veel feesten, sporten en plezier maken.
Annelien wilde, net als haar vader, gynaecoloog worden of de nieuwe directeur van Phillips.
Ze kiest voor het eerste en laat zich niet afschrikken door de twaalfjarige studietijd.
Als vijfjarig meisje liep ze al trots achter haar vader aan in het ziekenhuis.
Ze wilde niets liever dan in zijn voetsporen treden en baby’s wassen en verzorgen.

Het leven lacht haar toe als ze trouwt en drie kinderen krijgt. Maar dan slaat het noodlot toe...
Kort nadat haar vader de diagnose Parkinson krijgt, krijgt Annelien hetzelfde te horen. Ze was toen 33 jaar. ‘In die paar seconden waarin een dokter het vonnis van een ernstige ziekte over je uitspreekt, veegt hij je hele identiteit in één klap van tafel en je hele toekomst overhoop’, vertelt Annelien in Het Mooiste Meisje van de Klas.

Haar huwelijk houdt helaas geen stand.
De diagnose Parkinson drijft haar en haar man uit elkaar. ‘Je kijk toch anders naar de toekomst’.

Mooiste-Meisje-2

« Ga terug naar Parkinson Café Lelystad

Logo Parkinson_CAFE_300

Hanzeborg
Koningsbergenstraat 201-A
8232 DC Lelystad

E-mail: info@parkinsoncafelelystad.nl

Samen staan we sterker!

De Parkinson Vereniging is dé vereniging van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. Het is daarmee ook dé plek waar iedereen met zijn vragen over parkinson(ismen) terecht kan.

Word lid van de Parkinson Vereniging
  • We zorgen voor informatie

Wij zijn de gids naar betrouwbare, actuele en vindbare informatie over leven met parkinson(ismen).

• We behartigen uw belangen

Wij zetten ons in voor beschikbaarheid van behandelingen en we vertegenwoordigen de stem van mensen met parkinson(isme) in onderzoek en richting politiek en media.

• We regelen ontmoetingen

Zodat u tips en ervaringen kunt uitwisselen en in contact kun komen met gelijkgestemden.