Berichten over Yoppers: nieuws

1. Patiëntenfederatie Nederland zoekt leden voor Zorgpanel (40-55 jaar)

Patiëntenfederatie Nederland lanceert een wervingscampagne om het Zorgpanel verder uit te breiden. De campagne richt zich op mensen die 40 tot 55 jaar oud zijn en wel eens gebruik maken van de zorg in Nederland. De zorg verbeteren op basis van ervaringen en meningen van patiënten. Dat is al 15 jaar het doel van het Zorgpanel van Patiëntenfederatie Nederland. Het Zorgpanel bestaat op dit moment uit zo’n 20.000 Nederlanders die vragenlijsten invullen en meedoen aan focusgroepen of interviews.

2. Het Klokhuis: papa kan niet lopen maar wel huppelen

Mensen met de ziekte van Parkinson krijgen vaak moeite met bewegen en lopen. Dat komt doordat de ziekte iets verandert in hun hersenen. In het televisieprogramma 'Het Klokhuis' vertellen onderzoekers Anouk Tosserams en Jorik Nonnekes wat er precies gebeurt in de hersenen bij parkinson als het om bewegen gaat.

3. De Prinses en de geheimzinnige Bibberziekte - Dirma van Toorn

Hoe vertel je je (klein)kind dat jijzelf of iemand uit de dichte familie de ziekte van Parkinson heeft? Dirma van Toorn kampte zelf met dit vraagstuk en schreef er een sprookje over. Chantal Kees maakte er prachtige tekeningen bij.

4. Nominatie Klokhuis Wetenschapsprijs 2023

Parkinsononderzoek van Dr. Jorik Nonnekes en Drs. Anouk Tosserams (RadboudUMC) is genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs 2023!

Toon volledig bericht

5. Neuroloog Bart Post over het Young Onset Parkinson Expertise Centrum (YOPEC)

De ziekte van Parkinson begint gemiddeld op de leeftijd van 65-70 jaar. Ongeveer 3-5% van alle parkinsonpatiënten heeft een beginleeftijd voor het 50e levensjaar. In de literatuur is dit het afkappunt om te spreken van ziekte van Parkinson op jonge leeftijd. Deze groep wordt als een aparte categorie gezien omdat er bij jonge patiënten vaker sprake is van genetische afwijkingen als oorzaak van de ziekte van Parkinson. Daarnaast is de impact op het leven bij deze groep duidelijk anders dan bij oudere mensen met de ziekte van Parkinson. In het Radboudumc hebben we een aparte polikliniek voor deze patiëntengroep. (Bron: NeLL)

6. RTL Nieuws: 'Jonge mensen krijgen steeds vaker Parkinson'

Een verdubbeling van het aantal mensen met Parkinson in de komende 10 tot 20 jaar. Dat verwachten neurologen die onderzoek doen naar de ziekte van Parkinson. En dat geldt zeker niet alleen voor 60-plussers. Steeds vaker krijgen ook jonge mensen de ziekte, zoals Annelien: "Ik had er nog nooit van gehoord dat je als jonge vrouw Parkinson kan krijgen."

Bron: RTL Nieuws

7. Magazines over parkinson voor kinderen en jongeren

Op Wereld Parkinson Dag, 11 april 2022, zijn de eerste exemplaren overhandigd van twee magazines over parkinson(ismen) voor kinderen van 8 tot en met 13 jaar en van 14 tot 18 jaar. De magazines zijn mogelijk gemaakt met dank aan twee werkstukken van Madelon (13) en Elke (20), die beiden een ouder met parkinson hebben.

8. Liveblog vanuit het Europees Parlement

Jose Mijnals en Tanja Berk vertegenwoordigden de Parkinson Vereniging tijdens een internationale bijeenkomst in het Europees Parlement in Brussel op 9 en 10 oktober. Zij hielden gedurende hun verblijf in Brussel een liveblog bij.