Berichten over Yopper: media

1. NPO radio2: Parkinson-diagnose was schrikken voor Anneke: "Wat betekent dit voor mijn toekomst?"

Yopper Anneke vraagt op Wereld Parkinson Dag 11 april aandacht voor de ziekte van Parkinson. In de uitzending van 'Jan-Willem start op!' vertelt zij over haar parkinson.

2. Dit is hoe het leven van een jonge parkinsonpatiënt eruitziet

Als ik vroeger aan de ziekte van Parkinson dacht, sprongen beelden van bibberende bejaarden voor mijn ogen. Ik dacht dat je handen oud en knoestig moesten zijn voor ze gingen trillen. Maar niets is minder waar. Hoewel deze ongeneeslijke hersenaandoening voornamelijk wordt gediagnosticeerd bij mensen van tussen de 50 en 60 jaar, zijn er wel degelijk jongere parkinsonpatiënten. En in Nederland neemt hun aantal toe.

3. Annelien kreeg op jonge leeftijd de diagnose parkinson

Het leven lacht Het Mooiste Meisje van de Klas Annelien toe. Ze is ambitieus, sportief en alles lijkt haar makkelijk af te gaan. Helaas overkomt Annelien hetzelfde als haar vader en wordt ook bij haar parkinson geconstateerd. Ze is dan nog maar drieëndertig jaar oud. (Bron: NPO.nl)

Toon volledig bericht

4. Ellis en dochter Noortje over leven met parkinson: 'Ik verlies beetje bij beetje mijn moeder'

In 2015 krijgt Ellis op 46-jarige leeftijd de diagnose parkinson. Niet alleen haar leven verandert drastisch, het heeft ook veel impact op haar gezin. ‘Mijn lichaam heeft een eigen wil gecreëerd.’

5. Kim (38) heeft parkinson: 'Het is niet alleen een oudemensenziekte'

Vaak wordt van de Ziekte van Parkinson gedacht dat het een ziekte is die vooral ouderen treft. Maar Kim Verbaarschot uit Deurne is 36 jaar als ze die diagnose krijgt. Maar zielig? “Dat ben ik absoluut niet.”

6. Podcast: Papa's parkinson

In 2013 krijgt mijn vader de diagnose ziekte van Parkinson. Hoe is het voor mijn ouders om met deze ziekte te leven? Deze podcast gaat over langzaam maar zeker op grenzen botsen en over omgaan met verlies.

7. Interview met Nikita Krielaart (24) in Linda.nl

Een ziekte die je normaal gesproken niet linkt aan iemand in de twintig: parkinson. Tóch kwam de 24-jarige Nikita Krielaart er vier jaar geleden tijdens haar skivakantie achter dat ze het heeft. De symptomen zijn inmiddels sterk verslechterd, maar dat houdt haar niet tegen er elke dag weer iets van te maken.

8. Je zal het maar hebben - BNNVARA

Herrald is 35 jaar en hij heeft de ziekte van Parkinson. In het televisieprogramma 'Je zal het maar hebben' geeft hij een inkijkje in zijn leven met parkinson.

9. Wendy kreeg op haar 47ste Parkinson: ‘Ik wil niet bij de pakken neer zitten’

Soms gebeurt er iets waardoor je in één klap je leven moet omgooien. Voor Wendy zorgde de Parkinson-diagnose op haar 47ste ervoor dat haar toekomst opeens onzeker is.

Toon volledig bericht

10. Yopper Wendy vertelt in de week van Wereld Parkinson Dag haar verhaal in 'Mijn Geheim'

Wendy (51) heeft twee dochters van 13 en 14 en staat nog midden in het leven. Ze kreeg op 47-jarige leeftijd de diagnose parkinson en is daarmee een van de naar schatting vijfduizend ‘yoppers’, mensen die vóór hun 50e de diagnose parkinson krijgen. Toch ging zij niet bij de pakken neerzitten en richtte ze vol enthousiasme de stichting Yoppers Groene Hart op. ‘Sommige dingen kan ik niet meer, maar veel ook wel.’ (Bron: Mijn Geheim)