Berichten over Belangenbehartiging: kwaliteit van zorg

1. Vragenlijst over patiëntveiligheid in de zorg

De Patiëntenfederatie wil graag weten wat de ervaringen van mensen zijn die in de afgelopen 2 jaar in een ziekenhuis of kliniek zijn geweest voor onderzoek, behandeling en/of een (controle)afspraak. Hebben zij zich voldoende veilig gevoeld? En hoe was het contact met de zorgverlener(s)? Is er wel eens iets misgegaan, en hoe is dat opgelost?

2. Patiëntenfederatie Nederland: snel actie nodig tegen medicijntekort

Teveel patiënten in Nederland worden te vaak geconfronteerd met de nare gevolgen van medicijntekorten en deze tekorten nemen alleen maar toe. Volgens de Patiëntenfederatie is er snel actie nodig om ergere gevolgen in de toekomst te voorkomen. Deze dringende boodschap heeft de  Patiëntenfederatie aan de Tweede Kamer overgebracht waar over medicijntekorten gedebatteerd werd.

3. ZonMw subsidie voor project 'Passende parkinsonzorg is zorg voor iedereen'

Mensen met een migratieachtergrond vinden niet altijd de weg naar passende preventie en zorg. Dit geldt ook voor mensen met een migratieachtergrond met parkinson(isme). Hierdoor wordt de diagnose vaak (te) laat gesteld en wordt er onnodig laat begonnen met behandelen. ZonMw heeft een subsidie van €199.812,- toegekend aan de Parkinson Vereniging voor het project 'Passende parkinsonzorg is zorg voor iedereen'.

4. Help mee met onderzoek naar inzicht in kwaliteit van zorg

De Patiëntenfederatie wil graag weten hoe mensen denken over het hebben van informatie over de kwaliteit van zorg in ziekenhuizen en klinieken.

5. Update: nieuwste kennis in de Paramedische Richtlijn Parkinson

Met de start van dit jaar is er ook een geüpdatete versie van de Paramedische Richtlijn Parkinson beschikbaar. Drie modules zijn bijgewerkt op basis van de nieuwste inzichten: problemen met lopen, problemen met opstaan, gaan zitten en omrollen en problemen met gebruik arm/hand.

Toon volledig bericht

6. Parkinson Vereniging werkt mee aan richtlijn over slikproblemen in de langdurige zorg

Een richtlijn kan gebruikt worden door cliënten en naasten. Bijvoorbeeld om na te gaan of de juiste zorg wordt geboden. Deze richtlijn is opgesteld om de kwaliteit van de langdurige zorg voor dit onderwerp te verbeteren. Het bevat de nieuwste wetenschappelijke inzichten, gecombineerd met ervaring en kennis van zorgverleners, mensen in de langdurige zorg en hun naasten.

7. ‘Samen strijden voor betere zorg voor Parkinsonpatiënten’

Irma Scheurink en Paulus Bakx delen hun ervaringen voor wetenschappelijk onderzoek.

8. Lancering Paramedische Richtlijn Parkinson

Het is zover! De nieuwe Paramedische Richtlijn Parkinson met Actieve Beslisondersteuning is landelijk beschikbaar. Er zijn twee versies van de beslisondersteuning: één voor zorgverleners en één voor mensen met parkinson en naasten. Beide met dezelfde behandeladviezen, maar passend gemaakt voor de doelgroep.

9. Aftellen naar de lancering van de ‘Paramedische Richtlijn Parkinson’

Op 16 november is het zover! Dan is de nieuwe ‘Paramedische Richtlijn Parkinson’ landelijk beschikbaar. Vanaf dan is dit de geldende paramedische richtlijn parkinson voor fysio-, oefen- en ergotherapeuten, logopedisten en diëtisten. Wat deze richtlijn bijzonder maakt? Dat het een actieve beslisondersteuning bevat.