Berichten over Aanvullend: behandelingen

1. Neurofeedback en parkinson

Neurofeedback is een methode gericht op het veranderen van hersenactiviteit, gebaseerd op het lerende vermogen van het brein (Bron: neurofeedback.nl).

2. Muziektherapie bij de ziekte van Parkinson

Sinds eind jaren tachtig is een groep van Amerikaanse neurowetenschappers en muziektherapeuten op zoek naar de meest effectieve werking van muziek op de mens. Eén van de belangrijkste bouwstenen van hun onderzoek is dat de meest basale delen van ons hersenstelsel werken op basale pulsen. Deze vertonen grote overeenkomsten met de puls van muziek. Muziek heeft naast puls en ritme nog een belangrijke neurologische eigenschap, het activeert gelijktijdig veel verschillende delen van ons brein.

3. Voice construction methode

Stemverbetering voor praters en zangers: Maurits Draijer vertelt welke methode hij heeft ontwikkeld voor zijn eigen stemverbetering. Toevallig blijkt dezelfde methode ook heel goed te werken voor andere zangers, én mensen met parkinson.

4. Orthomoleculaire therapie en parkinson

De term orthomoleculaire therapie, in 1968 voor het eerst beschreven door tweevoudig Nobelprijswinnaar Linus Pauling, heeft tot doel balansen in het lichaam aan te brengen en eventuele tekorten aan te vullen. In deze therapie staan voeding en voedingsstoffen centraal. Goed onderbouwde onderzoeken (ook uit de reguliere geneeskunde) ondersteunen steeds vaker het gebruik van voeding(sstoffen) als medicijn.

5. Overige aanvullende therapieën

In Parkinson Magazine worden regelmatig aanvullende therapieën besproken. Hieronder vindt u een overzicht van artikelen over therapieën die nog geen eigen pagina op de website van de Parkinson Vereniging hebben.

6. Osteopathie en parkinson

Osteopathie is ruim een eeuw geleden ontwikkeld door de Amerikaanse arts Andrew T. Still (1828-1917). Hij combineerde zijn medische kennis met eigen, nieuwe inzichten. Zo’n inzicht was destijds dat alle lichaamsweefsels een zekere mate van beweging behoren te vertonen en dat verlies van deze beweeglijkheid een nadelige invloed heeft op de gezondheid. Hij ontwikkelde een manier om met zijn handen weefsels met verminderde beweeglijkheid in het lichaam te kunnen opsporen.

7. Qi gong en parkinson

Qi gong heette tot de jaren 50 chi kung, een naam die ook nu nog veel wordt gebruikt. Het omvat een groot aantal oefeningen waarvan het gemeenschappelijke doel is, de kunde te ontwikkelen de levensenergie (qi) te leiden. Deze kunde, die in China wordt aangeduid als 'gong', is slechts te verwerven door regelmatig te oefenen.

8. Massagetherapie bij parkinson

Massage Therapie (MT) is het handmatig bewerken van het zachte weefsel van de patiënt door een therapeut ten behoeve van gezondheid en welzijn. MT bestaat al duizenden jaren. De eerste schriftelijke aantekeningen zijn van omstreeks 2000 jaar VC. MT was bekend in diverse culturen zoals de Chinese, Egyptische, Griekse, Hindoe, Japanse en Romeinse.

Toon volledig bericht

9. Wat is integratieve geneeskunde?

De term integratieve geneeskunde is in 1999 ontstaan in de Verenigde Staten toen een aantal universitair medische centra zich verenigden in het Consortium of Academic Health Centers for Integrative Medicine. Zij vonden het tijd om zich sterk te maken voor een integrale gezondheidszorg, met als doel het stimuleren van gezondheid.

10. Dramatherapie en parkinson

In Nederland werden in de jaren '20 en '30 musici en beeldend kunstenaars ingezet bij de behandeling en begeleiding van patiënten. In eerste instantie dienden de kunstzinnige uitingen van de patiënten voornamelijk psychiatrisch-diagnostische doeleinden. Geleidelijk aan werden de therapeutische elementen in de verschillende expressievormen herkend.