Onderzoek naar onjuiste berekening WIA-uitkeringen

18 september 2024

Vanaf 2020 heeft UWV mogelijk niet alle WIA-uitkeringen goed berekend. Het gaat om de berekening van de hoogte en de duur van WIA-uitkeringen van cliënten die tussen 2020 en 2024 een WIA-uitkering kregen. Het UWV gaat hier verder onderzoek naar doen (Bron: UWV.nl).

Wat betekent dit voor u?

Zodra het UWV weet dat uw WIA-uitkering niet goed is berekend, neemt de organisatie contact met u op. Op dit moment weet het UWV nog niet hoeveel cliënten te veel of te weinig uitkering hebben ontvangen. Het kan over tienduizenden cliënten gaan. Het UWV verwacht dat het onderzoek in december af is. Dan is er meer duidelijkheid.

Lees het volledige bericht op de website van het UWV

Updates over dit onderwerp

De WIA-uitkering is er voor iemand die 2 jaar of langer ziek is en daardoor niet of minder kan werken. De Parkinson Vereniging volgt dit onderwerp daarom op de voet en houdt u op de hoogte van eventuele updates. Hiervoor is ook reeds contact gelegd met Patiëntenfederatie Nederland en Iederin.

Expertiseplatform 'Parkinson en werk'

Parkinson-_Garage - kopie - JPEG

Vaak staan mensen die de ziekte van Parkinson krijgen midden in het leven en hebben een baan of zijn ondernemer. Er komt nogal wat op je af als je parkinson hebt én wil blijven werken of ondernemen. Ook bij direct betrokkenen zoals opdracht- en werkgevers of zorg- en arboprofessionals kunnen vragen ontstaan over de mogelijkheden en rechten en plichten die er zijn om het werk te behouden, aan te passen of af te bouwen. Vanuit het 'Expertiseplatform Parkinson en werk' delen we informatie en ervaringsverhalen die zoveel mogelijk actueel zijn voor alle betrokkenen.

Ga naar het expertiseplatform 'Parkinson en werk'