Leven met parkinson - Frank Schopman

17 september 2024

Ervaringsdeskundige Frank Schopman (1962) kreeg negen jaar geleden parkinson, op zijn 52ste. Al eerder kregen ook zijn moeder en broer dezelfde ziekte. Frank beschrijft hoe hij als leraar vastloopt in het onderwijs. Het lachen is hem vergaan, maar hoe dat kan, snapt hij niet. Totdat de neuroloog een voorlopige diagnose stelt: parkinson.

Het leven met parkinson kun je als een grote uitdaging zien

Leven met parkinsonFranks grote wens een goede leraar te worden, eentje met passie, valt in duigen. Hoe houd ik mijn werk vol?, denkt hij steeds. Totdat hij inziet dat het lesgeven in een drukke omgeving teveel gevraagd is met deze ziekte. Frank krijgt te maken met een hele reeks lichamelijke en cognitieve (het denken betreffende) symptomen, die hij gedetailleerd beschrijft. Hij wordt uiteindelijk afgekeurd en ontdekt dat je het leven met parkinson als een grote uitdaging kunt zien.

Naast de auteur, ervaringsdeskundige Frank Schopman, komen zes (para)medici aan het woord: hoogleraar neurologie prof. dr Teus van Laar, ParkinsonNet-neuroloog Jeroen Blankevoort, revalidatiearts Susan Meuleman, fysiotherapeut en personal trainer Guy van der Meulen, fysiotherapeut Janneke Loo-Muntendam en ParkinsonNet-fysiotherapeut Joanne Dercksen.

Leven met parkinson verschijnt op 1 oktober 2024.

Leven met parkinson
Uitgeverij Abessijn