Jonge kinderen en parkinson

30 augustus 2024

Door parkinson verandert de manier waarop je voor je je (jonge) kinderen kunt zorgen. Het is altijd belangrijk om af te stemmen over de opvoeding met je partner en te kijken  hoe je je taken kunt aanpassen aan de nieuwe situatie.

Praat ook met je kinderen over wat parkinson is, en wat de symptomen voor jou en jullie relatie betekenen. Hoewel het normaal is als kinderen thuis meehelpen, zeker als ze wat ouder worden, is het belangrijk dat ze ook zoveel kind kunnen zijn.

Hoe dan ook is het onmogelijk om de gevolgen van parkinson bij je kind(-eren) weg te houden. Dit hoeft ook niet. Het zoeken naar een goede balans in betrekken bij parkinson versus gewoon kind kunnen zijn vergt tijd en ervaring. Als je kind ouder is, kun je hem of haar ook betrekken bij hoe dat zij dit voor zich zien. Het is goed om na te denken over wat je nodig hebt om je ouderrol zoveel mogelijk te behouden. Stichting MEE en het Centrum voor Jeugd & Gezin bieden je ondersteuning kunnen je helpen met informatie, advies en ondersteuning bij de opvoeding. Ook de Parkinson Vereniging biedt informatie aan over verschillende onderwerpen  voor kinderen en ouders.

Ga terug naar de pagina 'Relatie en gezin'