Jong en mantelzorg

30 augustus 2024

1 op de 3 Nederlanders verleent mantelzorg. Ook als je parkinson hebt, komen er extra (zorg)taken te liggen bij je partner, kinderen, familieleden en/of vrienden. Ook kunnen jonge mantelzorgers zijn: zo'n 1 op de 5 kinderen biedt thuis mantelzorg.

Het is belangrijk dat kinderen over de situatie kunnen praten met iemand die ze vertrouwen, en dat ook hun school of werkplek van de situatie afweet. Als partner van iemand met parkinson neem je naast zorgtaken ook andere taken op je. Denk aan taken in de opvoeding van kinderen, het huishouden en de boodschappen of de algemeen dagelijkse (levens)administratie.

Mantelzorgers kunnen bellen met of een bericht sturen naar de Mantelzorglijnof nuttige informatie krijgen en ervaringen delen viawww.jmzpro.nl en/of www.mantelzorg.nl. Zij kunnen jou of je naasten adviseren geven over jouw persoonlijke situatie of een luisterend oor bieden. Zo kunnen ze je ook informeren over welke voorzieningen er in jouw gemeente zijn geregeld op het gebied van mantelzorg. Er zijn ook diverse instanties die naast de WMO ondersteuning bieden en mantelzorgondersteuning bieden. Mantelzorg.nl biedt een zoekmachine om te zoeken naar lokale en/of nationale mogelijkheden. Ook Mantelzorgmakelaars kunnen je informeren hierover, kortdurend ondersteunen en praktische oplossingen bieden. MEE Mantelzorg wijst je de weg naar informatie, ervaringsverhalen activiteiten en cursussen voor mantelzorgers. Mocht je meer willen weten over het combineren van werk en mantelzorg, kun je informatie krijgen via www.werkenenmantelzorg.nl.

Balans

Partner in Balans is een online programma gericht op zelfmanagement dat naasten van mensen met parkinson kan helpen bij het behouden van een gezonde balans in hun dagelijks leven. Het programma wordt inmiddels door verschillende zorgorganisaties aangeboden. De naaste leert in dit programma, gestimuleerd door een persoonlijke coach, enerzijds toe te komen aan de eigen behoeften en gezond te blijven en anderzijds om te gaan met voortdurende veranderingen die Parkinson met zich meebrengt De interventie wordt gegeven in een zogenaamde ‘blended’ vorm, waarbij online modules, afgestemd op de behoeften van de naaste, worden gecombineerd met face-to-face gesprekken met een coach. Naasten doorlopen gedurende 8-12 weken een viertal modules waarin ze verdiepende informatie krijgen over thema’s, zoals ‘goed communiceren’, balans in activiteiten’ en/of bijvoorbeeld ‘acceptatie’.

Het kan lastig zijn je grenzen te bewaken als mantelzorger. Hoe langer je mantelzorg verleent, hoe meer je die grenzen ook verlegt. Deze brochure van MantelzorgNL biedt informatie, zet je aan het denken en helpt je op een rij te zetten hoe het met je gaat als mantelzorger.

Overbelasting

Werkende of studerende partners of jongeren die opgroeien met een ziek gezinslid lopen risico overbelast te raken. Er is vaak sprake van bespreek- en vraagverlegenheid bij naasten. Het (h)-erkennen van een (dreigende) overbelasting wordt helaas nog vaak als een zwaktebod ervaren  maar is daarnaast emotioneel erg zwaar. Als je je overbelast voelt, probeer hierover dan te praten met een zorgverlener waar je jezelf vertrouwd bij voelt. Met vragenlijsten voor mantelzorgers kun je een gevoel van  overbelasting in kaart brengen en daarna hierover het gesprek op gang brengen.

Heb je behoefte aan externe ondersteuning? Stichting MEE en het Centrum voor Jeugd & Gezin bieden je ondersteuning kunnen je helpen met informatie, advies en ondersteuning bij de opvoeding. Een dagbesteding of zorgverlener die een aantal uur thuis met de persoon met parkinson kan doorbrengen kunnen de druk op de naaste verlichten. Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) kun je bijvoorbeeld aanspraak maken op hulp in de huishouding. Vraag ernaar bij het Wmo-loket in je gemeente. In deze wet staat dat gemeenten hun inwoners ondersteunen om zelfstandig te blijven wonen en mee te doen in de samenleving.

Contact

Als je lid bent van de Parkinson Vereniging, kun je in de online Community contact zoeken met andere mantelzorgers. Je vindt er ook een kaart met mantelzorggroepen in Nederland. Deze bijeenkomsten zijn speciaal voor naasten van mensen met parkinson, zodat zij ervaringen en tips kunnen delen. In de GOUDmantel Inspiratiegids delen (oud-)mantelzorgers tips en creatieve ideeën.

Ga naar het themadossier over mantelzorg

Ga terug naar de pagina 'Relatie en gezin'