Kamer wil onderzoek naar parkinson als agrarische beroepsziekte

10 juni 2024

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat wordt onderzocht of de ziekte van Parkinson onder beroepsziekten kan gaan vallen. Boeren en tuinders die door de ziekte worden getroffen, kunnen dan gebruikmaken van de regeling Tegemoetkoming stoffengerelateerde beroepsziekten (TSB).

nieuwe-oogst

Het voorstel komt uit de koker van Anne-Marijke Podt (D66) en Pieter Grinwis (ChristenUnie). In de aangenomen motie geven de indieners in overweging dat professioneel gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in verband wordt gebracht met parkinson, maar dat het RIVM-onderzoek dat hiernaar loopt nog jaren duurt.

De motie verzoekt de regering met een onafhankelijke commissie te bezien of parkinson op korte termijn kan worden gekwalificeerd als beroepsziekte en deze te laten vallen onder de TSB. Bovendien stellen de twee Kamerleden dat in Duitsland, Italië en Frankrijk na onderzoek parkinson al is aangewezen als beroepsziekte voor boeren.

Kamermeerderheid

Boeren die ziek zijn geworden door goedgekeurde gewasbeschermingsmiddelen, moeten worden geholpen, aldus de motie. Het voorstel werd gesteund door een Kamermeerderheid van 105 zetels. Alleen PVV, BBB en JA21 stemden tegen.

Bekijk hier de gewijzigde motie