Simone Koops - Ouwerkerk nieuwe voorzitter bestuur Parkinson Vereniging

4 juni 2024

De Parkinson Vereniging heeft op 4 juni 2024 middels unanieme stemming door de leden Simone Koops-Ouwerkerk benoemd als nieuwe voorzitter van het bestuur. Simone neemt het stokje over van Jan Lantink, die na ruim twee termijnen afscheid neemt. Met Simone Koops-Ouwerkerk heeft De Parkinson Vereniging een voorzitter met veel bestuurlijke ervaring in de zorg en een brede maatschappelijke belangstelling.

Simone Koops - Ouwerkerk

Simone Koops-Ouwerkerk is 60 jaar en woonachtig in Amstelveen. Zij is getrouwd, haar echtgenoot heeft sinds 3 jaar de diagnose parkinson. Samen hebben zij twee volwassen kinderen. Na haar rechtenstudie in Leiden werkt zij vanaf 1990 in het veld van de gezondheidszorg. Via de functies van juridisch- en beleidsadviseur groeide zij door naar management- en directiefuncties, met name in de curatieve zorg. Momenteel is zij bestuurder van een instelling voor palliatieve en terminale zorg. Dit combineert zij met het bestuurslidmaatschap van een landelijke koepelorganisatie. Simone heeft oog voor de kwaliteit van processen en verbindt graag mensen binnen die processen om tot een optimaal resultaat te komen ten behoeve van, in dit geval, mensen met parkinson(ismen). Zij heeft daarnaast ruime ervaring in strategische en governance trajecten en het managen van complexiteit.

Simone: “Ik doe mijn werk vanuit een brede maatschappelijke belangstelling en zet mijn kennis en expertise ook al vele jaren in als toezichthouder, zowel in zorg als in onderwijs. Als zorgbestuurder én als partner steun ik het belang van een sterke Parkinson Vereniging, van en voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme. Sinds de eerste beschrijving door Dr. James Parkinson in 1817 zijn er grote stappen gezet op het gebied van kennis, onderzoek en zorgexpertise. Maar we weten ook: het is de snelst groeiende neurologische aandoening ter wereld. De doelstellingen op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening, ontmoeting en onderzoek/ontwikkeling zijn meer dan ooit relevant. Met enorme inzet heeft voorzitter Jan Lantink samen met bestuur, directeur en bureau gewerkt aan de invulling van deze doelstellingen en de oprichting van Parkinsonalliantie Nederland. Graag zou ik deze lijn willen voortzetten, ten behoeve van een sterke en zichtbare vereniging.”