GEZOCHT: deelnemers voor de HersenFIT studie

4 juni 2024

In de HersenFIT studie vergelijken onderzoekers de effectiviteit van drie verschillende vormen van fysieke trainingen op het verminderen van mentale en lichamelijke klachten. Daarnaast onderzoeken zij of bewegen positieve effecten heeft op het functioneren van de hersenen door bepaalde stofjes in het bloed te meten en MRI-beelden te analyseren.

Door de onderzoekers van HersenFIT

logo HersenFIT

Doel van de HersenFIT studie

Bewegen en een actieve leefstijl zijn gezond! Dit geldt ook voor mensen met de ziekte van Parkinson en mensen met multiple sclerose (MS). Beide hersenaandoeningen hebben verschillende kernmerken, maar er zijn ook overeenkomsten. Beide patiëntgroepen ervaren namelijk vaak angst- en/of stemmingsklachten.

Samen met veranderingen in het dagelijks functioneren, denken, vermoeidheid en slaapproblemen kunnen deze klachten het dagelijks leven ernstig beperken. De huidige medicijnen zijn echter nog onvoldoende effectief om deze symptomen te verminderen en daarom is aanvullende behandeling noodzakelijk. Dit kan mogelijk door fysieke training en bewegen. Eerder onderzoek laat namelijk zien dat mensen met de ziekte van Parkinson en MS minder last hebben van hun klachten wanneer zij regelmatig bewegen.

De HersenFIT studie in het kort

In de HersenFIT studie vergelijken wij de effectiviteit van drie verschillende vormen van fysieke trainingen op het verminderen van mentale en lichamelijke klachten. Daarnaast onderzoeken wij of bewegen positieve effecten heeft op het functioneren van de hersenen door bepaalde stofjes in het bloed te meten en MRI-beelden te analyseren.

Het onderzoek start met een zogenaamde baseline periode van 4 weken waarin er geen trainingen plaatsvinden. U komt dan enkel voor metingen naar het Amsterdam UMC, locatie VUmc. Hierna start de fysieke training, deze duurt 8 weken. Door middel van loting wordt bepaald in welke trainingsgroep u mee doet. Na de trainingsperiode volgt de zogenaamde follow-up fase waarin u alleen voor metingen naar het VUmc komt. In totaal duurt het onderzoek 16 weken, zie het overzicht hieronder afgebeeld.

hersenfit 2

De trainingen en meedoen met uw fysiotherapeut

Wij onderzoeken drie vormen van fysieke training:

• Hoog intensieve interval training: een training op de fiets waarbij korte periode van zwaar fietsen worden afgewisseld met pauzes van eenvoudig fietsen.
  • Duurtraining: een training op de fiets waarbij deelnemers ongeveer 50 minuten eenvoudig fietsen.
  • Beweegadvies: een training waarbij deelnemers een stappendoel krijgen.

De fietstrainingen, dus de hoog intensieve interval training  en de duurtraining, kunt u uitvoeren bij ons in het Amsterdam UMC, maar u kunt ook mee doen met uw eigen fysiotherapeut. Als u al een fysiotherapeut heeft dan kan in overleg met u en uw fysiotherapeut worden bepaald of u deze trainingen ook bij uw eigen fysiotherapeut kunt uitvoeren.

Mocht u interesse hebben of meer informatie willen ontvangen dan horen wij dat graag. U kunt een e-mail sturen naar hersenfit@amsterdamumc.nl of onze website bezoeken: www.hersenfit.amsterdam.