De Toll-like receptor 4 in darmcellen lijkt veelbelovend aanknopingspunt voor parkinsonmedicijn

29 mei 2024

Uit onderzoek van dr. Paula Perez Pardo en Joshua Elford van de Universiteit Utrecht naar de Toll-like receptor 4 (TLR4), een soort ‘detector’ op onze cellen die helpt bij het herkennen van schadelijke stoffen zoals bacteriën, in darmcellen blijkt dat deze zowel in de darmen als in de hersenen een belangrijke rol speelt in de ziekte van Parkinson. Ze onderzochten wat de gevolgen zijn van het remmen van de receptor op de ontstekingsreactie die waarschijnlijk bijdraagt aan het ontstaan van parkinson.

Bron: ParkinsonNL

Het begint in de darm

In je darmen zitten veel en allerlei verschillende micro-organismen, waaronder bacteriën. Samen wordt dit het microbioom genoemd. Uit onderzoek blijkt steeds meer dat ons microbioom meerdere relaties heeft met onze hersenen. Wetenschappers denken dat veranderingen in de bacteriën in de darmen invloed hebben op het ontstaan en de ontwikkeling van de ziekte van Parkinson.

Receptor ontketent ontstekingsreactie

Mensen met parkinson hebben meer van bepaalde bacteriën in hun darmen. Deze bacteriën hebben een soort stofjes aan hun buitenkant genaamd lipopolysacchariden. Als deze stofjes aan bepaalde delen van onze darm- en witte bloedcellen plakken, wordt ons afweersysteem actiever. Denk aan een alarmbel die afgaat wanneer er iets niet klopt. Dit gebeurt via een speciale ontvanger genaamd TLR4.

Lees verder op de website van ParkinsonNL

Meer onderzoek naar parkinson(ismen) is nodig

ParkinsonNL-logo-B-magenta

Wilt u een donatie doen voor wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte van Parkinson en parkinsonismen? Steun dan het werk van ParkinsonNL!

Doneer aan ParkinsonNL

Labels: