Een onderzoek naar veranderingen in het GBA1 gen bij de ziekte van Parkinson. Helpt u mee?

13 november 2023

Het Centre for Human Drug Research (CHDR) in Leiden doet grootschalig onderzoek naar de ziekte van Parkinson. Specifiek zoeken wij naar de aanwezigheid van veranderingen (mutaties) in het GBA1 gen bij mensen met de ziekte van Parkinson.

Door CHDR

Op dit moment wordt er een nieuw geneesmiddel ontwikkeld dat vooral goed zou kunnen werken bij parkinsonpatiënten met een GBA1 mutatie. Ter voorbereiding op dit toekomstige onderzoek wordt er in het huidige onderzoek gezocht naar parkinsonpatiënten met een verandering in het GBA1 gen.

Wat is het doel van het onderzoek?

De ziekte van Parkinson is een veel voorkomende ziekte waarvan de oorzaak nog onbekend is. Van alle bekende veranderingen is een verandering in het GBA1 gen de meest voorkomende risicofactor voor de ziekte van Parkinson. Door een verandering in dit gen worden bepaalde afvalstoffen in de hersenen niet goed afgebroken. Dit leidt mogelijk tot de ziekte van Parkinson. Personen met deze verandering kunnen eerder symptomen van de ziekte van Parkinson laten zien. Ook kan hun denkvermogen sneller achteruitgaan.
Het doel van dit onderzoek is om mensen met de ziekte van Parkinson en een mutatie in het GBA1 gen te vinden.

Wie kunnen deelnemen?

Voor dit onderzoek zoeken wij mannen en vrouwen tussen de 40 en 80 jaar met de ziekte van Parkinson. De diagnose ziekte van Parkinson dient in de afgelopen 10 jaar te zijn vastgesteld door een neuroloog.

Wat wordt er van u verwacht?

Tijdens dit onderzoek krijgt u geen geneesmiddel toegediend en hoeft u niet naar het CHDR te komen. Zodra u toestemming heeft gegeven, kunt u deelnemen aan dit onderzoek. Wij sturen een setje op naar uw huis om bij uzelf speeksel af te nemen. Aan de hand van uw opgestuurde speekselmonster wordt vastgesteld of u wel of geen mutatie heeft in het GBA1 gen. Afhankelijk van de uitslag wordt u vrijblijvend benaderd om deel te nemen aan vervolgonderzoek. In dit vervolgonderzoek onderzoeken wij het nieuwe geneesmiddel. Dit onderzoek zal waarschijnlijk starten in het najaar van 2024.

Interesse in deelname?

Interesse in deelname of wilt u meer informatie? Kijk dan op Proefpersoon.nl/Parkinson. Deelname is altijd geheel vrijwillig. Alvorens u besluit om deel te nemen, ontvangt u eerst uitgebreide informatie.
Heeft u naar aanleiding van deze oproep nog vragen? Dan staan wij u graag te woord. Wij zijn bereikbaar via e-mailadres parkinson@chdr.nl of telefonisch via 071-524 64 64 (op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur).

Labels: