Subsidie KNGF/WCF en Hersenstichting: bekkenfysiotherapie bij parkinson

22 november 2022

Het Wetenschappelijk College Fysiotherapie (WCF) en de Hersenstichting, hebben twee subsidieaanvragen voor wetenschappelijk onderzoek gehonoreerd. Een daarvan is van Dr. Heidi Moossdorff en drs. Dorien Bennink in Leiden. Zij kregen voor hun aanvraag over bekkenfysiotherapie bij parkinson een subsidie toegekend van bijna 250 duizend euro.

Bron: KNGF

In Nederland leven 63.500 mensen met de ziekte van Parkinson of Parkinsonisme. Zij ervaren naast verschillende bewegingsklachten ook darm- en blaasproblemen. Zo'n 75 procent van de mensen met de ziekte van Parkinson heeft blaasklachten.

Meer dan de helft van de mensen met de ziekte van Parkinson moet in de nacht meer dan 2 keer plassen. Hierdoor wordt de nachtrust verstoord en neemt het risico op vallen toe. Vaak moeten plassen, vermoeidheid en het hebben van urineverlies belemmeren het buiten bewegen, sporten en deelname aan sociale activiteiten. Hierdoor vermindert de kwaliteit van leven.

Lees het volledige bericht op www.kngf.nl