Een atlas van de subcortex voor diepe hersenstimulatie

17 februari 2021

De subcortex is een gebied diep in de hersenen. Onderdeel hiervan is de “zwarte kern” (substantia nigra), waarvan de beschadiging kenmerkend is voor de ziekte van Parkinson. Diepe hersenstimulatie gebeurt door het plaatsen van elektroden in de daarnaast gelegen subthalame kern.

Door: Anneke Alkemade en Birte Forstmann (Universiteit van Amsterdam)

In ons onderzoek nodigden we deelnemers met de ziekte van Parkinson uit om een hoge-resolutie (7 Tesla) MRI scan te laten maken om aan de hand van die scans een atlas te maken van de subcortex inclusief de subthalame- en de zwarte kern.

3d Atlas.jpg

3D-hersenatlas van de subcortex van vrijwilligers zonder ZvP. De subthalame kern is weergegeven in oranje (zichtbaar in c), de zwarte kern is weergegeven in groen. O.b.v. de nieuwe scans gemaakt in het kader van ons onderzoek zullen we een vergelijkbare atlas maken van mensen met ziekte van Parkinson (figuur uit Bazin et al., eLife 2020).

Scannen gestaakt door Corona

Het oorspronkelijke plan was om 3 MRI scans te maken van 50 vrijwilligers met ziekte van Parkinson, met iedere keer een jaar tussen de scans. Helaas heeft Corona roet in het eten gegooid en hebben we besloten om het scannen te staken i.v.m. eventuele gezondheidsrisico’s voor onze vrijwilligers en onderzoekers. Gelukkig hebben we scans kunnen verzamelen van 18 vrijwilligers met de ziekte van Parkinson en kunnen we hiermee het belangrijkste doel van het onderzoek toch bereiken. Op basis van deze scans kunnen we een hersenatlas maken zoals weergegeven in het figuur, maar dan een speciaal voor mensen met ziekte van Parkinson.