Sabine Woertman

Sinds 2 juli 2015 leef ik officieel met Parkinson, hoewel de klachten rond 2012 begonnen, toen ik 43 jaar oud was. Ik werkte als oefentherapeut en volgde ten tijde van de diagnose een bijscholing tot slaap-oefentherapeut. Dit heb ik een paar jaar gedaan, tot ik er zelf wakker van ging liggen.

Ik heb goed nagedacht en mezelf afgevraagd: waar krijg je het meeste energie van? Wat ga je nu doen, wetende dat je leeft met het zwaard van Damocles boven je hoofd? Haal alles uit het leven wat erin zit! Na het zien van verschillende filmpjes over dansen met parkinson wist ik het: dansen! Dat doe ik al vanaf mijn vroege jeugd, met veel passie. In 2016 heb ik mijn dansschoenen aangetrokken en ben begonnen aan de opleiding tot dansdocent inclusieve dans. Iedere week geef ik drie groepen dansles, en mijn dansers zijn mensen voor wie bewegen ook een uitdaging is. Dansers met reuma, NAH, parkinson, MS, fibromyalgie en mensen die herstellen van kanker.

Mijn drie kinderen vliegen uit, en samen met mijn man geniet ik van wat het leven ons brengt en wat ik vastgrijp. Van een wandeling met de hond tot het bijwonen van het Wereld Parkinson Congres.

Als vrijwilliger voor de Parkinson Vereniging ben ik actief in het Yoppers Café Twente, een gezellige groep die iedere maand samenkomt in Oldenzaal.

In 2023 heb ik besloten voor DBS (diepe hersenstimulatie) te gaan. Tijdens mijn eerste maanden na de DBS-operatie stuurde ik familie en vrienden appjes over mijn belevenissen rondom het DBS-traject. Dat werd enorm gewaardeerd en verder gedeeld met andere mensen die leven met Parkinson en voor de keuze staan betreffende DBS. Daarom heb ik mijn berichten omgeschreven naar blogs, zodat meer mensen mijn DBS-avontuur kunnen volgen.

Op zoek naar... De Beste Sabine?(DBS)

1. Blog: De DBS inschakelen

Mijn DBS-reis, op weg naar De Beste Sabine?

Een nacht zonder medicatie, al trillend door het huis gelopen, om 4:00 's nachts toch nog in bed gaan liggen en even geslapen. 's Ochtends tergend traag mezelf aangekleed, lenzen indoen lukt niet. Wat een enorme inspanning is dit om in het ziekenhuis te komen.

2. Blog: Pijn

Mijn DBS-reis, op weg naar De Beste Sabine?

Diep vanbinnen in mijn borstkas links doet het wel erg veel pijn. Als ik op mijn rechterzij lig, duwt de stimulator tegen mijn andere weefsels aan, wat een rauw gevoel veroorzaakt vanbinnen. Dit gebeurt ook als ik op mijn linkerzij lig. Ik lig zowel 's middags als 's nachts op mijn rug, een beetje naar rechts gedraaid. Want ik kan ook niet op mijn linkeroor liggen, omdat daarachter een wat dikkere bobbel zit net onder de huid. Daar komen de draadjes samen vanaf mijn hoofd en vanaf de stimulator, waar ze verbinding maken. Ook mijn oor zelf is gevoelig. Zouden ze dat naar voren hebben geklapt? Het hele oor voelt niet als van mij.

3. Blog: Naar huis

Mijn DBS-reis, op weg naar De Beste Sabine?

Vandaag mocht ik mijn haren wassen, zonder shampoo. Wat fijn om dat warme water langs je lichaam te voelen. De afgelopen dagen hebben ze me gered met een warm washandje; de verpleegkundige maakt dit warm in de magnetron. Best fijn, maar niets is fijner dan douchen. Het kost wel tijd, zeg, dat douchen en afdrogen en aankleden. Daarna even bijkomen; wat moet je lichaam wennen na zo'n ingreep zeg.

4. Blog: Operatiedag

Mijn DBS-reis, op weg naar De Beste Sabine?

Het is 19 oktober 2023, de dag van mijn operatie voor diepe hersenstimulatie (DBS).

5. Blog: Ziekenhuisopname 18 oktober 2023

Mijn DBS-reis, op weg naar De Beste Sabine?

Wat eraan voorafging: Ik dacht dat DBS nog ver van mijn bed was, tot ik tijdens een Parkinson Event in 2022 over de 5-2-1-regel hoorde. Deze regel stelt dat je misschien in aanmerking komt voor DBS als je meer dan 5 jaar Parkinson hebt, meer dan 5 medicatiemomenten per dag hebt, minstens twee uur per dag “off” bent en 1 uur over beweeglijkheid ervaart. Daarnaast is het van belang om naar de kwaliteit van jouw leven te kijken.

Toon volledig bericht

Terug Ga terug naar de overzichtspagina van bloggers