Over Bijeenkomst voor begeleiders 'Parkinson(isme) voor de naasten' (workshop en themabijeenkomsten) in Bunnik of online

Doelgroep:

Begeleiders van bijeenkomsten voor naasten / mantelzorgers van mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme.

Deze trainersbijeenkomst is bedoeld voor iedereen die bijeenkomsten voor naasten wil gaan begeleiden of al begeleidt.

Datum en tijd
Woensdag 9 oktober 2024
Welkom vanaf 09.45 uur; start programma: 10.00 uur; einde 16.00 uur

Kantoor Parkinson Vereniging,
Kosterijland 12,
3981 AJ Bunnik

Parkeren is mogelijk op het parkeerterrein als je kenteken herkend wordt. Wij hebben dan uiterlijk maandag 8 oktober het kenteken nodig. Geef dat door aan info@parkinson-vereniging.nl ovv '9 oktober trainersdag'.

Ook online deelname is mogelijk, na aanmelding ontvang je kort tevoren de link voor deelname via Teams.

Begeleiding
Joke Zephat in samenwerking met Coby Pronk

Achtergrond
Naast de workshop ‘Parkinson(ismen) en de naasten’ is er nu ook de mogelijkheid voor naasten om deel te nemen aan de Themagroep, die bestaat uit 5 bijeenkomsten.  Deelname aan de Themagroep biedt naasten de gelegenheid om dieper op de thema’s in te gaan.
We zijn blij dat je je hebt opgegeven om de workshop en/of deze themagroep te begeleiden. Het is mooi en dankbaar werk, maar soms ook best pittig! Daarom bieden wij jullie ter ondersteuning deze bijeenkomst aan.

Materiaal:

Voor de workshop is er een trainershandleiding en voor de begeleiders van de themagroep is een inspiratieboek.
Voor de deelnemers is een logboekje ontwikkeld.
Jullie ontvangen het inspiratieboek en het logboekje tijdens de bijeenkomst. Als je de trainershandleiding al in je bezit hebt, graag meenemen.

Programma woensdag 9 oktober 2024

vanaf 9.45 uur
Aankomst, koffie en thee staan klaar

10.00 uur
Welkom,  kennismaken – Uitleg werkwijze

10.30 uur
Naasten van mensen met Parkinson
– wat speelt vooral voor deze doelgroep, welke thema’s?
-  uitwisselen van ervaringen en best practises

11.30 uur
pauze

11.45 uur
Wat is het verschil tussen de workshop en de themagroep?
En wat betekent dat voor je rol als begeleider?

12.15 uur
Lousanne en Anna vertellen over hun project voor naasten.

12.30 uur
Lunch

13.15 uur
Wat doe je als……bespreken van lastige situaties
die je tegen kunt komen als begeleider van de workshop of de themagroep.
Hoe ga je om met mensen die permanent aan het woord zijn? Hoe ga je om met emoties van deelnemers?
Wat doe je als iemand het steeds beter weet en ieder ander adviezen geeft? etc.

14.00 uur
Motiverende gespreksvoering
Wat is het? Welke houding en welke gesprekstechnieken horen erbij.
Wat is verandertaal? En daarmee oefenen.

15.00 uur
Pauze

15.15 uur
Samenwerken met je collega begeleider
In kleine groepen in gesprek over kwaliteiten, valkuilen, voorkeuren, etc.
Om meer zicht te krijgen op jezelf en de ander en of dat een goede match kan zijn.

15.45 uur
Afronding:
 - past dit bij mij?

16.00 uur Vertrek

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil mezelf aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Ik ben/word begeleider/trainer en ben online bij de bijeenkomst Gratis
Ik ben/word begeleider/trainer en ik ben erbij in Bunnik Gratis

Mocht u mee willen doen, maar de prijs is een probleem, stuur dan een mail naar coby@parkinson-vereniging.nl.