Schiedam | parkinson-vereniging.nl

Schiedam

Parkinson Café Schiedam

Het Parkinson Café van de Frankelandgroep is onderdeel van het expertisecentrum Parkinson van de Frankelandgroep en is in samenwerking met de Parkinson Vereniging, Minters Mantelzorg en de Parkinsonverpleegkundige van het Franciscus & Vlietland tot stand gekomen.

Wat biedt het Parkinson Café?

Het Parkinson Café van de Frankelandgroep is een trefpunt om mensen met Parkinson, hun partner en overige mantelzorgers lotgenotencontact te bieden. Het geeft u de gelegenheid met anderen te praten die uw ervaringen begrijpen en kunnen delen. Daarnaast biedt het Parkinson Café regelmatig presentaties van deskundigen, zodat u steeds van de ontwikkelingen en mogelijkheden (zoals het Parkinsonkoor, de cursus Parkinson? Hou Je Aandacht Erbij, cursus Parkinson voor mantelzorgers en visiteclubs) rondom de ziekte van Parkinson op de hoogte wordt gesteld.

Het programma van het Parkinson Café wordt begeleid door een vast team van mensen vanuit het expertisecentrum Parkinson en onze samenwerkende partners. De Parkinsonverpleegkundige van het expertisecentrum is altijd aanwezig om eventuele vragen te beantwoorden. Er is een informatief gedeelte waarin deskundigen over diverse thema’s voorlichting geven die voor mensen met Parkinson van belang kunnen zijn. Vervolgens is er volop mogelijkheid om vragen te stellen. Afsluitend is er een informeel gedeelte waarin u, onder het genot van een drankje, elkaar kunt spreken.

Sint Liduinastraat 10
3117 CS Schiedam

Hier is beperkte parkeermogelijkheid. Aan de Nieuwe Haven is voldoende mogelijkheid om (betaald) te parkeren.

Contactgegevens

Voor meer informatie of vragen over het Parkinson Café kunt u (telefonisch) contact opnemen met Mellisa Koevermans, medewerker maatschappelijke dienst.

Telefoon 010 426 49 25 of via e-mail m.koevermans@frankelandgroep.nl

www.frankelandgroep.nl

Programma en data Parkinson Café 2018

Woensdag 10 januari van 14.30 tot 16.30 uur

Obbe de Roos, logopedist uit Franciscus Gasthuis & Vlietland, is vanmiddag te gast. Hij gaat uitgebreid in op problemen die met spreken kunnen ontstaan bij Parkinson. Uit onderzoek blijkt dat 89% van de mensen met Parkinson moeite krijgt met het spreken. Vaak wordt het spreken slecht verstaanbaar, doordat de stem zachter wordt. En hoe zachter je spreekt, hoe meer je gaat mompelen. Naast problemen met spreken vertelt Obbe ook over mogelijke slikproblemen bij Parkinson.

Woensdag 14 februari van 14.30 tot 16.30 uur

Veranderingen in cognitie, karakter, maar ook veranderende emoties komen vaak voor bij de ziekte van Parkinson. Hoe ontstaan deze veranderingen en op welke manier is hiermee om te gaan? Ineke Brands, GZ-psycholoog, gaat deze middag graag met u hierover in gesprek.

Woensdag 14 maart van 14.30 tot 16.30 uur

Parkinson heb je niet alleen. De ziekte drukt een stempel op degene die de diagnose heeft, maar zeker ook op zijn of haar omgeving. Antoinette Eilering, consulent bij Minters Mantelzorg, vertelt u wat Minters Mantelzorg kan betekenen voor mantelzorgers. Er wordt deze middag onder andere gesproken over het herkennen en voorkomen van overbelasting, het in balans blijven, wat te doen bij het verliezen van het geduld en waar professionele hulp gezocht kan worden.

Woensdag 11 april van 19.00 tot 21.00 uur

U bent van harte welkom tijdens dit extra Parkinson Café in het kader van Wereld Parkinsondag! Deze avond krijgen de bezoekers van het Parkinson Café een gezellig diner aangeboden. Voor het diner wordt een eigen bijdrage van € 5,- gevraagd.

Woensdag 11 juli van 19.00 tot 21.00 uur

Dr. Driesen, neuroloog uit het Franciscus Gasthuis & Vlietland, vertelt in dit Parkinson Café over geavanceerde therapieën bij Parkinson. Hij gaat in op behandelingen, zoals Deep Brain Stimulatie, het gebruik van Apomorfine of een duodopa pomp. Hij legt eveneens uit welke indicaties en contra-indicaties er voor deze behandelingen zijn.

Woensdag 12 september van 19.00 tot 21.00 uur

Deze avond is Berdien Schram, diëtiste van de Frankelandgroep, te gast. Voeding is wat we dagelijks nodig hebben om in leven te blijven. Ook bij Parkinson is het van belang om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Berdien vertelt deze avond waarop u kunt letten om op gewicht te blijven en wat u kunt doen bij gewichtsproblemen, zoals onder- of overgewicht.

Woensdag 14 november 2018 van 14.30 tot 16.30 uur

Dr. Bolt, arts seksuoloog NVVS (Nederlandse Wetenschappelijke Vereniging voor Seksuologie) en verbonden aan het Erasmus Medisch Centrum, gaat deze middag in op seksualiteit bij Parkinson.

Seksualiteit is voor de meeste mensen van jong tot oud een belangrijk onderdeel voor de kwaliteit van leven. Parkinson en de behandeling daarvan zorgen doorgaans voor veel veranderingen op seksueel gebied. Dit vraagt dan om aanpassing van degene met Parkinson en zijn/haar partner. Dr. Bolt gaat deze middag uitgebreid in op deze veranderingen en eventuele oplossingen. Zo komen concrete suggesties aan bod, bijvoorbeeld met betrekking tot het gebruik van hulpmiddelen of het aanpassen van medicatie. Ook is er aandacht voor communicatie met de partner en belemmerende gedachtes over seksualiteit in het algemeen.