Oproep voor onderzoek naar lichttherapie bij slaapstoornissen | parkinson-vereniging.nl

Oproep voor onderzoek naar lichttherapie bij slaapstoornissen

Slapen-bed.jpg

Lichttherapie bij slaapstoornissen bij mensen met parkinson

Geachte heer/mevrouw,

Graag willen wij uw aandacht vestigen op een nieuwe wetenschappelijke studie. Dit betreft een onderzoek waarbij lichttherapie op slaapstoornissen bij patienten met de ziekte van Parkinson onderzocht wordt.

1. Wat is het doel van het onderzoek?

Bij de ziekte van Parkinson is bekend dat veranderingen aanwezig zijn in de biologische klok die zich in de hersenen bevindt en die verantwoordelijk is voor het dag-nachtritme. Deze veranderingen leiden ertoe dat het normale dag-ritme verstoord raakt en hiermee ook de slaap. Met dit onderzoek hopen wij de biologische klok te kunnen beinvloeden door gericht op bepaalde tijdstippen licht toe te dienen om te kijken welk effect dit heeft op de slaap.

2. Hoe wordt het onderzoek uitgevoerd?

Als u meedoet aan dit onderzoek zullen we u vragen om in totaal driemaal naar het Radboudumc in Nijmegen te komen, tussen de bezoeken bevindt zich steeds twee weken. Tussen het eerste en tweede bezoek dragen alle deelnemers voor in totaal twee uur per dag (een uur ’s ochtends en een uur ’ s avonds) een bril met blauwe of rode glazen. De betekenis van beide kleuren houden wij gedurende uw deelname in het belang van het onderzoek geheim zodat dit geen invloed heeft op de uitkomst van het onderzoek.

Ieder bezoek aan het Radboudumc duurt ongeveer anderhalf tot twee uur en hierbij zullen een aantal vragenlijsten met u doorgenomen worden en zal u neurologisch onderzocht worden. Er zullen twee verschillende type onderzoeken uitgevoerd worden: 1) Neurologisch onderzoek waar u een aantal testen krijgt die de symptomen van de ziekte van Parkinson in kaart brengen; 2) Het samen met u invullen van vragenlijsten over de slaap, het geheugen en depressieve klachten.

Daarnaast vragen wij van u om thuis een dagboek bij te houden met betrekking tot hoe u geslapen heeft en hoe lang u per nacht geslapen heeft.

Er zijn geen kosten verbonden aan deelname aan dit onderzoek en u krijgt geen vergoeding. Wel zullen we u een reiskostenvergoeding geven voor het reizen naar het Radboudumc in Nijmegen en weer terug naar huis.

Bij interesse kunt u ons direct benaderen via e-mail: katarzyna.smilowska@radboudumc.nl

Met vriendelijke groet,

Katarzyna Smilowska en Daniel van Wamelen,