Oproep voor onderzoek naar inzicht in de effecten van licht op emoties bij Parkinson | parkinson-vereniging.nl

Inzicht in de effecten van licht op emoties bij Parkinson – help mee

Licht is niet alleen nodig om te kunnen zien. Licht heeft ook invloed op ons slaap-waakritme en op allerlei hormonen. Mensen die last hebben van slaap- of stemmingsproblemen blijken vaak te weinig of op verkeerde momenten blootgesteld te worden aan licht. Een goede blootstelling aan licht kan slaap- en stemmingsproblemen verbeteren. Daarnaast kan licht mogelijk een positief effect hebben op loopproblemen bij mensen met de ziekte van Parkinson. We weten nog weinig over hoe licht onze emoties en hersenactiviteit beïnvloedt. Het doel van dit onderzoek is om uit te zoeken wat het effect is van verschillende kleuren licht op onze emoties, hersenactiviteit en loopproblemen bij mensen met Parkinson.

Wie zoeken wij?

• Mensen met de ziekte van Parkinson die dagelijks bevriezen van lopen (het gevoel dat de voeten vastgeplakt zitten aan de grond) ervaren.
  • Gezonde mensen zonder de ziekte van Parkinson.

Wat kunt u verwachten?

Allereerst komen er twee onderzoekers bij u thuis op bezoek voor uitleg over de tiendaagse meting die hierop volgt. Gedurende deze tien dagen draagt u twee sensoren op uw kleding en één om uw pols, en vult u acht maal per dag een korte vragenlijst in. Vervolgens wordt u gevraagd langs te komen voor een MRI-scan in het Spinozacentrum bij het Nederlands Herseninstituut te Amsterdam. Tijdens dit bezoek worden ook een aantal vragenlijsten afgenomen en wordt er een korte meting van uw pupilgrootte uitgevoerd terwijl u verschillende kleuren licht ziet. Dit bezoek duurt ongeveer 2.5 uur.

U heeft zelf geen direct voordeel aan deelname, maar u zult bijdragen aan de wetenschappelijke kennis die mogelijke behandelmethoden voor stemmings-, slaap- en loopproblemen kan helpen ontwikkelen.
U krijgt wel een vergoeding voor het onderzoek. Ook worden reiskosten vergoed.

U kunt contact opnemen met de onderzoekers:
Ysanne de Graaf of Eva Kwakman
y.de.graaf@nin.knaw.nl