Nieuwsflits 23 mei 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Algemene Ledenvergadering (online) op 4 juni 2024!
  • Angst als voorteken
  • Deelnemers gezocht voor een groepsinterview over de betrokkenheid van bedrijven bij onderzoek met hersen-organoïden
  • Grip op uw kwaliteit van leven
  • Met verbreken recordpoging wil Geert meer aandacht en geld voor parkinson

MailBlijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!

Algemene Ledenvergadering 4 juni 2024 (digitaal)

Wij nodigen u van harte uit voor de Algemene Ledenvergadering (ALV) op 4 juni 2024 van 16.00 tot 17.00 uur.
Deze ledenvergadering zal digitaal (online) plaatsvinden.
Vanaf 21 mei 12.00 uur kunt u zich aanmelden via onze website. Vanaf deze datum zijn ook alle stukken (agenda, notulen ALV 2023, Jaarverslag 2023, Jaarrekening 2023, verslag kascommissie en kort cv bestuursleden) op onze site te vinden.
Aanmelden kan tot en met woensdag 29 mei.

Aanmelden voor de ALV
Angst als voorteken

Parkinson komt zelden alleen. De ziekte uit zich geregeld samen met een breed palet andere klachten, waarvan sommige zich al eerder aandienen. Een minder bekende klacht in dit palet vormen angststoornissen, die de kans op latere parkinson verdubbelen, zo blijkt uit recent Engels onderzoek.

Lees het onderzoek over angst

Hersen-organoïden, ook wel mini-breintjes genoemd, worden gebruikt om onderzoek te doen naar hersenaandoeningen, zoals parkinson. Organoïden worden gemaakt in het lab, door donorcellen van een mens te laten groeien in 3D. Om onderzoek met organoïden te versnellen en te verbeteren, wordt er door de universiteit vaak samengewerkt met bedrijven. Deze bedrijven gebruiken organoïden bijvoorbeeld om nieuwe medicijnen te maken en te testen.

Klik hier voor meer informatie over het groepsinterview
Grip op uw kwaliteit van leven

De Parkinson Academie biedt een breed scala aan informatiedagen, workshops en cursussen voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme, partners of mantelzorgers en andere belangstellenden. Door het volgen van deze scholing kunt u uw kennis en vaardigheden (verder) ontwikkelen en zo meer grip krijgen op uw kwaliteit van leven.

Bekijk hier het actuele aanbod
Met verbreken recordpoging wil Geert meer aandacht en geld voor parkinson

De moeder van Geert heeft parkinson en gaat snel achteruit. ‘Haar zal het niet meer helpen, maar aandacht is nog steeds hard nodig. En hoe kun je beter aandacht krijgen dan door iets groots te doen, iets van de buitencategorie’. Zo ontstond het idee voor Geerts ‘droomproject’. Op 1 juni a.s. start hij op de GR11 een trail aan de Spaanse kant van de Pyreneeën, van de Atlantische tot de Mediterrane kust; zo’n 830 kilometer, en ongeveer 42.000 hoogtemeters. Doel? Dit zo snel mogelijk doen en het huidige record van 16 dagen en 6 uur verbreken. Met deze actie hoopt Geert veel geld voor onderzoek naar parkinson op te halen. Steun Geert met een donatie!

Steun Geert
Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.